Nei til nedleggelsen av IB linjen ved Bergen Katedralskole

Til: Fylkestinget i Vestland

IB linjen ved Bergen Katedralskole trenger din hjelp!

Elevrådet ved Bergen Katedralskole mener at det er i alle innbyggerne i Vestland sin interesse å beholde den internasjonale linjen ved skolen, også kalt International Baccalaureate (IB) linjen. Etter å ha forhørt seg ved tidligere, nåværende, og framtidige IB elever, har elevrådet konkludert at å avslutte tilbudet ved Bergen Katedralskole ville hatt en ytterst negativ effekt på skolens internasjonale diversitet, akademiske variasjon, og ville etterlatt et gapende hull i Vestlands videregående skolesystem. Den internasjonale linjen ved bergen katedralskole har en lang historie av akademisk kvalitet ved Bergen Katedralskole og har vært hjem til en diverse elevmasse fra hele verden i 30 år.

Når det kommer til akademisk kvalitet er International Baccalaureate linjen et godt verktøy for fylkeskommunen for å utdanne og forberede unge for en internasjonal akademisk karriere. IB linjen oppfordrer elevene til å strekke seg, og setter klare mål og milepæler, og til å utvikle seg som en learner. Dette gjør IB elever spesielt ettertraktet av internasjonale høyere læringsinstitusjoner. Videre mener elevrådet at den læringsorienterte kulturen tilbudt av IB linjen er sundt for skolens læringsmiljø.

Den International Baccalaureate linjen sine kjerneverdier er å utdanne elever som er selvstendige i egen læring, er kritiske tenkere og som kjemper for et åpent og inkluderende samfunn, både lokalt og internasjonalt. Dette oppnås gjennom en av de obligatoriske “tilleggs aktivitetene” som konstituerer en del av programmet. Elevene ved skolen idag engasjere seg i organisasjoner som Røde Kors, Amnesty Internationals og Ungdommens Bystyre. Gjennom tilleggsfaget Theory of Knowledge lærer elevene å reflektere over egen kunnskap og lærer om læring gjennom. Ettersom IB blir undervist på engelsk, åpner dette opp for et større kulturelt og språklig mangfold innad i IB-klassene samt for resten av skolen. IB linjen tiltrekker elever med internasjonal bakgrunn nettopp på grunn av det store mangfoldet, noe elevrådet mener beriker skolen og dermed hele utdanningstilbudet til Vestland Fylkeskommune.

Å legge ned IB linjen vil ta vekk fylkeskommunens eneste tilbud for internasjonale elever. Bergen Katedralskole har lenge verdsatt å være en inklusiv skole for de elevene som ikke snakker eller skriver norsk på det nivået krevd av alminnelig videregående skolegang. Etter at det ble ulovlig med en egen minoritetsspråklig linje ved Bergen Katedralskole er IB linjen det eneste alternativet for elever med annen språklig bakgrunn. I tillegg er det viktig for reisende familier med barn å ha en mulighet til å følge samme pensum.

Alt i alt trenger IB linjen at lokalsamfunnet skal stå sammen for at denne viktige utdanningsmuligheten ikke skal bli tatt vekk fra Vestland fylkeskommune. Elevrådet ved Bergen Katedralskole er helt sikker på at dersom innbyggerne i det nye Vestland fylkeskommune samarbeider så kan IB linjen reddes.

Signeres av: Innbyggere i nye Vestland Fylkeskommune