Beta

Apple Pay støtte hos DNB

Til: DNB

Etter at Apple Oay endelig er lansert i Norge, viser det seg at et av de største bankene i landet, DNB, ikke er med fra startlinja. Flere stilte spørsmål til akkurat det og har henvist seg til DNB sin Facebook-side. Der får man vite at DNB har vært i dialog med Apple, men på grunn av våre naboland og utviklingen i Norge, er ikke landet modent nok til at de hiver seg med.

Ett sted må man jo starte, ikke sant?

Så. Formålet mitt med denne underskriftskampanjen er å vise DNB hvor modent landet egentlig er for at DNB skal støtte Apple Pay. Jeg har ikke kontaktet de direkte angående dette, så har ikke et mål om å få så og så mange underskrifter. Syns likevel vi kan vise DNB at de burde vært med fra starten av.

Jeg kopierer og limer inn innlegget jeg skrev på DNB sin Facebook-side:

«Ser det er flere som stiller spørsmål blant annet rundt hvorfor DNB, et av landet største banker, som også har tidlig vist at dere ønsker å være klar for fremtiden og foran alle andre, ikke støtter Apple Pay på lanseringsdag i Norge.

Istedenfor at jeg også skal komme med masse spørsmål, så skal heller jeg meddele min interesse - som jeg håper dere tar like alvorlig som dere tar, som bank, tar vare på kundene deres.
Det er jo også tydelig at interessen for at DNB skal støtte Apple Pay ikke er liten.

Vi har Vipps, dere har utviklet en egen løsning for Norge som har hovedfokus på vennebetaling, og nå øker fokus på betaling av regninger og i både nettbutikk og fysisk butikk. Jeg håper dere likevel ser fordelen med å la kundene deres får valgmuligheter.

Det er Apple som må inngå avtale med bankene.. Men kommunikasjon er gjerne toveis. Er ganske sikker på at hvis DNB hadde ønsket det, så hadde dere vært en av bankene som støttet Apple Pay i dag.

Jeg krysser fingrene og skrur opp håpet. Dere var ikke en ab de første, men håper heller ikke dere blir en av de siste.
Ønsker dere alle i DNB en riktig fin dag.»

Her er svaret jeg, og mange andre, fikk:

«Hei Daniel :) Takk for innspillet! Vi har vurdert det nøye, og har vært i dialog med Apple. Basert på erfaringene fra landene rundt oss er det veldig få kunder som tar i bruk ApplePay (Har muligens et par prosent av butikkbetalinger i DK)
• Å bruke kontaktløse kort er fortsatt den raskeste måten å betale på, og nå har så godt som alle kundene våre slike kort.
• ApplePay kan fortsatt ikke brukes i mer enn 1/3 av norske butikker, og ikke i dagligvarebutikker feks.
• Vi satser på å videreutvikle Vipps som norsk betalings-app, men tar gjerne opp tråden igjen med Apple når det norske markedet er mer modent for mobilbetalinger i butikk. Ønsker deg en strålende dag! /M****»

La oss vise at DNB burde la oss kunder avgjøre hvorvidt vi er modne nok, om vi ønsker å bruke kontaktløs betaling med bankkort eller Apple Pay.

Del gjerne, spre dette, få flere med på laget.

Signeres av: Hvem som helst kan signere, men Apple Pay er forbeholdt iPhone og MAC brukere.