Beta

Nei til Bybane over Bryggen!

Til: Bergen bystyre

Dette er en kampanje for oss som ikke ønsker Bybane over verdensarvstedet Bryggen.

Vi ønsker å trekke frem føre var-prinsippet. Vi planlegger for flere generasjoner fremover, og med en prislapp i denne klassen vil ikke bybanetraséen bli lagt om med det første når den først er kommet på plass. Argumentet for at dette er reversibelt holder ikke mål - kommer det bane over Bryggen, kommer den for å bli. Vi mener også at argumentet for å gjøre Bryggen bilfri, som vi ser mange skyver foran seg i å argumentere for en trasé over Bryggen, helt fint kan gjennomføres uten bybane også. Det handler om politisk vilje og gjennomføringskraft, ikke om mulighetene. De er der.
Det er ikke mer enn vel 50 år siden 66 % av de spurte bergenserne svarte at Bryggen burde rives, til fordel for vårt eget lille Manhattan. I dag er Bryggen blitt et verdenskulturminne, og Bergens stolthet. For 150 år siden rev man stavkirkene, i dag er det nærmest ubegripelig. Realiteten er at ingenting er tidløst - alt er et produkt av sin tid.

Dette handler ikke om en lokal veistubb, men å legge skinner over et verdensarvsted, skinner som blir liggende der lenge. Et skinnesystem som ikke kan, eller bør, sammenlignes med 1900-tallets beskjedne trikkespor.

Dette kan vi ikke la skje.