Forbedre trafikksikkerheten på Vannøya

Til: Troms og Finnmark fylkeskommune

Et rop om å forbedre trafikksikkerheten på Vannøya.

Støtt opp om vårt initiativ for å implementere gjennomsnittsfartsmåling på Vannøya - et viktig tiltak for å sikre bedre trafikksikkerhet!

Trafikksikkerhet er en avgjørende faktor for både innbyggere og besøkende på Vannøya. Dessverre har vi sett en økning i trafikkulykker og farlige situasjoner på veien med alt for høy fart, og det er på tide å handle. Vi tror at gjennomsnittsfartsmåling er den beste løsningen for å adressere dette problemet, og vi trenger din støtte for å få det implementert.

Gjennomsnittsfartsmåling er en teknologi som måler gjennomsnittshastigheten til kjøretøyene over en bestemt strekning. Denne metoden gir en mer realistisk og rettferdig vurdering av førernes oppførsel på veiene. Her er noen viktige grunner til hvorfor vi mener gjennomsnittsfartsmåling er den optimale løsningen for å forbedre trafikksikkerheten på Vannøya:

REDUSERER HASTIGHETEN OVER TID: Ved å fokusere på gjennomsnittshastighet oppfordrer gjennomsnittsfartsmåling sjåfører til å opprettholde trygge hastigheter over hele strekningen. Dette bidrar til å redusere risikoen for farlige forbikjøringer og uhell som oppstår når førere øker hastigheten etter å ha passert tradisjonelle fartsmålere.

FOREBYGGER FARTSFELLE: Gjennomsnittsfartsmåling tar hensyn til variabel hastighet i ulike deler av veien. Dette betyr at sjåfører ikke blir fanget av raske hastighetsendringer og plutselige bremsing, noe som kan føre til farlige situasjoner og kollisjoner. Ved å opprettholde en jevn og moderat fart kan vi forhindre slike fartsfeller.

SKAPER BEVISSTHET OG ENDRET OPPFØRSEL: Når sjåfører er klar over at deres gjennomsnittshastighet blir overvåket, vil de naturligvis bli mer oppmerksomme på sin egen kjøreatferd. Dette fører til en endring i holdninger og oppførsel på veiene, da sjåfører blir mer tilbøyelige til å respektere fartsgrensene og vise hensyn til andre trafikanter.

FOKUSERER PÅ TRAFIKKSIKKERHET: Gjennomsnittsfartsmåling er en proaktiv tilnærming til trafikksikkerhet. Den oppfordrer til langsiktig forbedring av kjøreatferd og bidrar til å skape en kultur for trafikksikkerhet på Vannøya. Ved å innføre gjennomsnittsfartsmåling viser vi at vi tar trafikksikkerhet på alvor og at vi prioriterer beskyttelsen av liv og helse.

OPTIMERER RESSURSER: Gjennomsnittsfartsmåling gir mulighet for mer effektiv bruk av ressurser. I stedet for å sette opp flere tradisjonelle fartsmålere på ulike steder, kan vi fokusere på spesifikke strekninger der det er større behov for overvåking. Dette gjør at vi kan prioritere ressursene våre der de er mest nødvendige, og oppnå bedre resultater når det gjelder trafikksikkerhet.

DATAINNSAMLING OG ANALYSE: Gjennomsnittsfartsmåling gir oss verdifull informasjon om trafikkmønstre og føreradferd. Ved å analysere dataene kan vi identifisere problemområder, forstå årsakene til trafikkulykker og implementere målrettede tiltak for å forbedre sikkerheten. Dette gjør at vi kan ta informerte beslutninger basert på fakta og tall, og kontinuerlig justere og optimalisere trafikksikkerhetstiltakene våre.

Vi ber deg om å støtte vår underskriftskampanje for å få gjennomsnittsfartsmåling på Vannøya.

Dette er det beste alternativet vi har for å sikre bedre trafikksikkerhet og beskytte både innbyggere og besøkende. Din signatur vil bidra til å vise myndighetene og beslutningstakerne at det er et sterkt ønske om endring, og at vi tar trafikksikkerheten på alvor

04.06.2023

Alternativer som politiets fartsmålinger er ikke et reelt alternativ dels fordi de ikke har ressurser til å gjennomføre fartsmålinger og fordi jungeltelegrafen varsler om kontroller mens politiet står på fergen, dermed blir kontrollene deres illusorisk.
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer