La Barna Bli!

Til: utdanningsetaten, oslo kommune

La Barna Bli!
-Nei til flytting av skolegrenser på Marienlyst!

Sak (november 2013)
Utdanningsetaten (UE) har i anledning den nye Skolebehovsplanen, vedtatt å endre inntaksområdene til Marienlyst skole i Oslo. (Dette er 3de gang på noen få år.) UE har siden høringen mottatt flere innspill på at flytting ikke er nødvendig. Marienlyst skole HAR plass: Barnehagen som nå er i 1 etasje i skolebygget, kan og bør flyttes til eksternt bygg.

Alle impliserte parter på Marienlyst (skole, vel, fau m.m) hevder og krever det samme: La Barna Bli! Det er plass!
Men UE lytter ikke. De kaller avgjørelsen selv for "Dominoeffekten": Skøyen skole har ledige plasser. Derfor skal elever fra Majorstua til Skøyen, og dermed har Majorstua plass til elever fra Marienlyst. Voila.

Dominoeffekten. Er våre barn dominobrikker?
Min sønn skal nå gå på en annen skole enn sin bror. Jeg kjøpte hus i fjor innenfor skolegrensene, for å være sikker på lik skole for begge. Nå skal jeg følge barn på to skoler.
Jeg er bare en av få. Og vi lurer alle på: Hvorfor! Det er ingen grunn til å flytte barna, annet enn at Skøyen skole har for mange plasser. Dette er dårlig politikk, og dårlig demokrati. Da barnehagen i sin tid ble sluppet inn i skolens bygg, ble det utrykt at barnehagen skal ut den dagen skolebarna trenger plassen. Marienlyst fikk ikke penger til å pusse opp skolen hvis de ikke tok imot en barnehage. Hvorfor? For å oppnå full barnehagedekning? Hva med full barneskoledekning?
La Barna Bli, gi dem et trygt nærmiljø!