Far/medmor kun en time om dagen? Opprør mot dagens smittevernsrestriksjoner ved Føde- og barselavdelingen UNN

Til: Alle som har født, har blitt far/medmor/besteforeldre, alle som kjenner noen som har født og alle de som selv har blitt født

Signer denne underskriftskampanjen og bidra til å gi kommende mødre en morsdagsgave av største betydning. For mange haster det å få endret dagens smittevernsrestriksjoner ved Føde- og barselavdelingen ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

Pr. 10. februar 2021 er det innlagt 1 pasient med påvist Covid 19 smitte på UNN Tromsø: https://unn.no/koronavirus

Universitetssykehuset er i grønn beredskap og sier på egne nettsider at de gjenopptar ordinær drift så raskt som mulig. https://unn.no/. På tross av dette har sykehuset fortsatt noen av landets strengeste restriksjonene med tanke på far/medmors rett til tilstedeværelse før, under og etter fødsel: https://unn.no/koronavirus/besoksregler-ved-unn

Føde-/barselavdeling: Partner eller annen pårørende kan være med på fødsel etter avtale med jordmor. Vedkommende kan være på fødeavdelingen så lenge kvinnen er i aktiv fødsel. Partner må oppholde seg på fødestuen og ta med egen mat og drikke. Tilstedeværelse på operasjon/oppvåkning må vurderes i hvert enkelt tilfelle av ansvarlig overlege i samråd med aktuell avdeling.

Etter fødselen kan partner være på besøk i en time per dag. Partner kan ikke overnatte på barselavdelingen eller barselhotellet.

Føde poliklinikk: Partner kan ikke være med på ultralyd, svangerskapskontroll eller andre undersøkelser ved fødepoliklinikken. Visse fostermedisinske/medisinsk genetiske undersøkelser krever at far er med. Det vil i så fall stå i innkallingsbrevet, som må tas med og vises til vekter i hovedinngangen.

Tiltakene over forsvares av Ingar Nilsen, avdelingsleder ved UNNs kvinneklinikk, med bakgrunn i sårbare geografiske forhold. Som utdannet sykepleier kan jeg ikke forstå at det er mindre smittefare ved å sende ledsager inn og ut av sykehuset en gang om dagen, mellom avdelingen og barnehage, butikk og jobb, enn det ville vært å behandlet mor, ledsager og det nyfødte barnet som en kohort hvor ledsager ikke kan forlate sykehuset før det er tiltenkt at han/hun ikke skal tilbake før barnets hjemreise.

Som barnesykepleier kan jeg ikke støtte restriksjonen som gjør at barnet kun får holdes og stelles av sin andre forelder kun 1 time om dagen. Tidlig tilknytning mellom barn og begge foreldre ansees av fagmiljøet som svært viktig de første timene og dagene etter fødsel. Mor, som akkurat har gjennomgått vaginal fødsel eller keisersnitt, er altså alene om omsorgen frem til hjemreise, og far får ta tidlig tilknytning når de kommer hjem.

Som gravid i 7. måned som tidligere har gjennomgått keisersnitt, kan jeg ikke støtte restriksjonene som gjør at jeg nå føler at svangerskapet og fødselen er et soloprosjekt, hvor min kjæreste og pappa til mine barn frarøves en fantastisk vakker, krevende og grensesprengende opplevelse som de fleste av oss opplever i snitt 1,8 ganger i livet: å holde sitt nyfødt barn.

Hvis du er usikker på om det finnes bedre alternativer, se på Nordlanssykehusets restriksjoner for tilsvarende avdeling:

Signer, spre ordet og bidra til en endring i disse restriksjonene. Ved livets start og slutt må vi kunne tilrettelegge på tross av pandemien.

Signeres av: Alle