VI FRYKTER FOR FOR BARNA VÅRE OG TRAFIKKSIKKERHETEN - SI NEI TIL 39 NYE BOLIGER PÅ HEMSKOGEN!
Vi som signerer dette oppropet, ber på det sterkeste politikerne i Larvik om å si nei til forslaget om å bygge 39 nye boenheter på Hemskogen ("Detaljert reguleringsplan for Hemskogen, gbnr. 1093/5"), som nå er til sluttbehandling.
Til vår store skuffelse, har et flertall på 6 mot 3 i Planutvalget gått inn for at den svært uheldige reguleringsplanen skal godkjennes. Dette til tross for at mange beboere på Hemskogen har vært med på befaringer, skrevet brev og tydelig advart mot de negative konsekvensene en slik stor boligetablering vil påføre nærmiljøet.
Hovedbekymringen vår er den økte trafikken som disse nye boligene vil føre med seg gjennom Djupedalsfaret og videre inn på det som i dag er en gang- og sykkelvei. Det er allerede vanskelig å komme inn i området, særlig om vinteren, men også resten av året. Veien er smal og det er vanskelig for to biler å passere hverandre. Veien er også uten sikring for gående og syklister, som nærmest blir tvunget ut i grøfta når kjøretøy passerer.
39 nye boenheter vil garantert føre til mer enn 39 flere kjæretøy, siden det er blitt vanlig at husstander har mer enn én bil. Barn er vant til å kunne sykle og leke i boligområdet. Blir det mange nye boliger, blir det også flere barn i feltet som skal til barnehagen, ta skolebuss og bevege seg rundt i området. Veiene brukes også som turvei for beboere. I sakspapirene til den politiske behandlingen blir likevel de dårlige trafikkforholdene nærmest bagatellisert.
En alternativ innkjøring fra Fylkesvei 303 er blitt avvist av fylkeskommunen, noe vi synes er merkelig. Det burde i det minste vært gjort en skikkelig vurdering av en bred inn- og utkjøring med god sikt begge veier ved pumpehuset der nede. Med fartsdempere i begge retninger og reduksjon fra 60- til 40-sone, burde dette være en løsning som i alle fall hadde avhjulpet situasjonen noe.
Vi er redde for at det blir svært farlige situasjoner med den økte trafikken i boligfeltet. Det frykter vi også det blir langs Tjøllingveien, i og med at det ikke er gang- og sykkelsti på mye av strekningen. Det er heller ikke overgangsløsning til Djupedal-busstoppet (der det nå er 60-sone og temmelig uoversiktlig).
De som vil unngå bompasseringer mellom Sandefjord og Larvik (inkludert mye tungtrafikk) legger ruten sin forbi her på Fv 303. Den store trafikkmengden der, gjør at vi mener hastigheten burde vært satt ned til 40 km/t og med etablering av fartshumper, slik en ser det blir gjort på andre tilsvarende strekninger.
Vårt hovedbudskap er at vi mener det er uforsvarlig å gjøre et vedtak som åpner for 39 nye boenheter på Hemskogen. Derfor må de folkevalgte stemme nei når reguleringsplanen skal opp til endelig avgjørelse i kommunestyret i Larvik 18. juni.
3 dager siden
Det har vært et fantastisk engasjement rundt denne saken etter at forslaget til Venstre falt under gårsdagens møte i formannskapet i Larvik. En stor takk til alle som har engasjert seg så langt. Denne saken er fortsatt ikke tapt!5 dager siden
4 underskrifter på denne listen er nå slettet, siden de fire også finnes på de fysiske listene. Dette er grunnen til at tallet har gått fra 158 til 154.