Sett ned moms for serveringbedrifter til 15%

Til: Regjeringen

Da Coronapandemien kom til Norge ble serverings- og utelivsbransjen nødt til å stenge, akkurat som resten av landet. I Oslo ble flerfoldige tusen liter øl kastet - de fleste, mye var levert dagen før varselet om nedstengning kom på få timers varsel.
Men litt etter litt åpnet Norge opp igjen. I Oslo fikk bransjen vår først lov til å åpne med begrensede åpningstider, deretter fikk vi lov til å holde åpent med normale åpningstider. Bransjen har, i likhet med de fleste andre i næringslivet, vært nødt til å forholde seg til strenge regler, og mange har operert med 1/3 kapasitet og dobbel bemanning for å holde åpent og samtidig sørge for sikkerhet og trygghet for våre gjester. Nå skal bransjen vår igjen rammes av en delvis nedstenging - først og fremst fordi folk har blitt smittet på reise og private fester. Det er ingen signaler fra regjeringen om noen ny kompensasjon når de tar fra oss de mest innbringene timene, de timene som har holdt oss i live gjennom juli, og sørget for at mange i bransjen er tilbake i full jobb.
Derfor ønsker vi at regjeringen setter inn disse tiltakene:
1. 15% merverdiavgift på serveringsbransjen, inntil situasjonen rundt pandemien er avklart og stabilisert slik at vi vet at lignende nedstengninger ikke skjer igjen.
2. Arbeidsgiveravgiften bortfaller inntil situasjonen rundt pandemien er avklart og stabilisert slik at vi vet at lignende nedstengninger ikke skjer igjen.
3. Alkoholomsetnings avgiften for 2020 skal bortfalle.
4. At regjeringen kommer med en midlertidig lov som påbyr gårdeierne å senke husleie i de tidene bransjen får påtvunget redusert kapasitet og inntekt.
Dette er ganske beskjedne krav som kan være med på å redde tusenvis av jobber og spare staten for store summer i fremtiden.