På tide med mobildekning i Strømmen & Sivildalen!

Til: Telenor, Telia, Ice & Alvdal kommune

Det bor hundrevis av mennesker i Strømmen & Sivildalen uten tilfredstillende mobildekning. Det er et stort problem for beredskapen i området, for bedriftene som holder til her og vanskeliggjør hverdagen til alle som bor i denne delen av Alvdal.

Mer og mer av samfunnet baserer seg på telefon og nettforbindelse via mobildekningen. Ved utfasing av det gamle telefonnettet, øker også sårbarheten for området.

Dekningskartene til de tre store nettoperatørene Telenor, Telia & Ice gir et feilaktig bilde av mobildekningen. Mens 90% av verdens har god mobildekning, så henger altså denne delen av Nord Østerdalen etter. Den elendige mobildekningen hindrer utviklingen og legger bånd på aktiviteten til de mange driftige aktørerene som bor og virker her.

Nå må mobiloperatørene se til å gjøre noe! Alvdal kommune må også gjøre en jobb for å få løst dette prekære problemet. Den operatøren som først kan få opp en mast som dekker området, vil kunne få mange nye abbonenter om de hiver seg rundt!