Redd Norsk Seksjon ved Lycée International

Til: Regjeringen

I forslag til statsbudsjett for 2023, foreslår regjeringen å kutte den årlige støtten på 5,3 millioner kroner til Norsk Seksjon ved Lycée International i Frankrike, til tross for at et samlet Storting i 2016 instruerte daværende regjering om å sikre langsiktig og forutsigbar finansiering. Dersom dette forslaget får flertall på Stortinget, betyr det kroken på døra for vår seksjon etter dette skoleåret.

48 norske barn mister skoleplassen. Fem norske lærere mister jobben. Norge trekker seg ut av et helt enestående fredsskapende og internasjonalt utdanningssamarbeid, som første land siden skolen ble opprettet i 1952. Kan regjeringen virkelig stå inne for dette?

Skolen er en av de mest anerkjente i det offentlige franske utdanningssystemet, hvor 14 nasjonale seksjoner følger det franske skoleprogrammet, kombinert med nasjonal undervisning. Dette er et fullverdig skoletilbud til norske barn som koster den norske stat mindre per elev enn hvis barna gikk på skole i Norge.

Elever fra fjorten nasjoner deler skolehverdag, barndom og ungdomstid. Blant annet deler amerikanere, kinesere, russere, japanere, tyskere, polakker og ukrainere klasserom med våre norske elever. Samtidig som regjeringen i Hurdalsplattformen snakker varmt om et åpent, samlet og samarbeidende Europa, og et samlet Europa som står mot autoritære krefter og nasjonalisme, ønsker de altså å trekke Norge og norske barn ut av Lycée International. Vi får ikke dette til å stemme!

Men hva skjer etterpå? Må våre barn venne seg til at norske regjeringer regelmessig vil legge ned skolen deres og få stemoderlig behandling i strid med Stortingets vilje? Vil Norge, som første land siden skolen startet i 1952, trekke seg fra dette internasjonale utdannings- og fredsprosjektet?

La oss hindre hindre at over 40 års drift av den norske seksjonen ved Lycée International i Saint Germain-en-Laye utenfor Paris i Frankrike legges ned.

La freden seire - redd Norsk Seksjon ved Lycée International og det unike fransk-norske utdanningssamarbeidet!

29.11.2022

+1000 folkestøtter

En liten seksjon utenfor landets grenser for et Norge åpent mot verden med et freds- og bilateralt samarbeid på grasrotnivå. Kjerneverdier en må kjempe hardere for enn før.

1000 takk for støtten, trekk ikke Norge ut fra dette offentlige skolesamarbeidet hvor barn får det beste i kompetanse, og lærer toleranse og sameksistens med barn fra hele verden.

Del gjerne videre med ønsker om et Norge som gir barn og unge muligheter til deltakelse i verden. Klarer vi 1000 til?
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer