Free Moland and French

Til: Norske myndigheter/Stortinget

Tjostolv Moland og Joshua French ble arrestert i Kongo i mai 2009 anklaget for å ha drept sjåføren sin.

De har nå sittet fengslet i Kongo siden arrestasjonen. De har vært igjennom tortur, mishandling og sykdom. De får ikke den legebehandlingen som de trenger. Moland er nå livstruende syk av malaria og han er i psykose. I tillegg blir han dopet ned av legene på sykehuset. Han har hatt store personlighetsforandringer de siste ukene. French er også syk.

Det har kommet frem at UD har mottatt et brev fra FN der troverdige vitner forteller at de har overhørt en samtale mellom soldater som fortalte at de hadde forsøkt å overfalle og rane de to nordmennene Moland og French. Da forsøket mislyktes og soldatene ved et uhell skjøt sjåføren, løp de fra stedet og underveis fortalte de til en bonde at nordmennene hadde skutt sjåføren sin og nå var ute etter å også drepe dem. På denne måten ble skylden lagt på Moland og French.

Skytevåpenet som angivelig er blitt brukt ifølge påtalemyndighetene, har vært i Oslo / Norge hele tiden.

Nå er Moland og French idømt dødsstraff i Kongo.

De siste ukene har hele verden kunnet sitte foran åpent kamera (les: media) og se på mens to norske menn blir mishandlet, torturert, dopet ned, sultet og de får ikke den medisinske behandlingen som de trenger. Norske myndigheter er blandt dem som sitter og ser på dette med hendene i fanget. Guttene har blitt kjørt fra fengsel til sykehus til fengsel og til retten og dette med både store smerter og alvorlig sykdom. Vi som tilskuere til dette kan nesten ikke tro hva vi ser. Hvor mye skal de tåle?

Norske myndigheter har ikke gjort noe for å hjelpe dem. Jonas Gahr Støre forteller i alle intervjuer angående saken om alt som ikke kan gjøres. Vi ønsker å vite hva som KAN gjøres! Vi krever handling NÅ!

Vi krever at norske myndigheter kontakter de kongolesiske myndigheter slik at Tjostolv Moland og Joshua French kan komme hjem til Norge så fort som mulig. De er norske statsborgere og har krav på hjelp fra norske myndigheter.

ENGLISH:

Tjostolv Moland and Joshua French was arrested in Congo in May 2009 for allegedly killing his driver.

They have been imprisoned in the Congo ever since the arrest. They have been through torture, maltreatment and disease. They do not get the medical treatment they need. Moland is now suffering from life-threatening illness of malaria and he is in psychosis. Additionally, he has been drugged down by the doctors at the hospital. He has had major personality changes over the past week. French is also sick.

It has emerged that the Norwegian Ministry of Foreign Affairs has received a letter from the United Nations, in which a credible witness reports that (s)he has overheard a conversation between the soldiers who said they had tried to assault and rob the two Norwegians; Moland and French. When the attempt failed and the soldiers accidentally shot the driver, they fled the scene and told a peasant that the Norwegians had shot the driver and that they were looking for them in order to kill them. This is the way the blame was laid on Moland and French.

The gun that allegedly was used, has been in Oslo / Norway all the time.

Now Moland and French are sentenced to death in Congo.

During the last week, the world has been able to sit in front of open cameras (read: media) and watch as two Norwegian men are abused, tortured, drugged down, starved, and they do not receive the medical treatment they need. The Norwegian authorities are among those who sit and look at this with his hands in his lap. The boys have been taken from prison to the hospital to jail and to court while in severe pain and with serious illness. We as spectators to this, can hardly believe what we see. How much will they endure?

The Norwegian government has not done anything to help them. Now, Jonas Gahr Støre has told us all about what cannot be done. Now, we want to know what can be done! We demand action NOW!

We demand that the Norwegian authorities contact the Congolese authorities to Tjostolv Moland and Joshua French can come home to Norway as soon as possible. They are Norwegian citizens and are entitled to assistance from the Norwegian authorities.