Bevar ABC-enheten

Til: Helseminister Ingvild Kjerkol og Barne-og familieminister Kersti Toppe

ABC-enheten er Norges mest kjente fødested for naturlige fødsler. Enheten ligger på Ullevål sykehus, og ca. 1000 kvinner søker fødeplass her hvert år. ABC-enheten er et populært og unikt fødetilbud i norsk kontekst. Dette er en jordmorstyrt enhet hvor svangerskapsoppfølging, fødsel og barseltid foregår på samme sted, med samme personale – også kjent som helhetlig omsorg og kontinuitet. I tillegg har jordmødrene som jobber på ABC-enheten, en fysiologisk tilnærming til fødsler med minst mulig inngrep.

Slike jordmorstyrte enheter er lite kostbare, og gir svært gode resultater. Forskning viser at denne modellen for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg både fører til færre medisinske inngrep og de fødende er mer førnøyde sammenlignet med andre modeller. Det er derfor ikke overraskende at dette er en modell som Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler. Jordmødre som jobber i en slik modell, er også mer fornøyde, og de velger å stå lenger i yrket.

Likevel har Oslo universitetssykehus (OUS) som Ullevål sykehus ligger under, besluttet at de skal legge ned ABC-enheten. I planene for Nye OUS er ikke ABC-enheten videreført. Vi reagerer sterkt på dette, og mener at dette vil svekke fødetilbudet ved OUS betraktelig. Derfor krever vi at ABC-enheten bevares.

Skriv under hvis du en enig i at ABC-enheten skal bevares og ikke legges ned!

Vil du gjøre noe mer? Det finnes utallige viktige grunner til å bevare ABC-enheten. La verden høre din! Del den under emneknaggen #bevarABC i de kanalene du bruker.

Dette oppropet er et samarbeid mellom flere organisasjoner og enkeltpersoner:

Ammehjelpen, BirthRights Norge, Barselopprøret, Bunadsgeriljaen, FemiHelse, FødselsFestivalen, Landsforeningen 1001 dager, Landsforeningen for Kvinner med Bekkenleddsmerter og Landsforeningen for kvinner med fødselsskader

Thea Klingenberg, Gry Aksnes, Julie Valsø, Oda Weider-Krog, Eva Rose, Anette Hommel, Sigrid Bonde Tusvik, Denise Øksendal, Line Sloper-Svanevik, Christina Eng Hauge, Christine Rundbråten, Tina Skarbøe, Madeleine Schultz, Mathilde Okkenhaug Pilskog, Charlotte Smith, Ragnhild Torjesen, Selda Ekiz og Stine Hartmann Næss

5 dager siden

Hei! Jeg har i dag sendt nytt brev til Helse-og Omsorgsdepartementet der jeg ber om et møte med Ingvild Kjerkol for å overlevere underskriftene. Vi håper på positivt svar! Barne-og familieminister Kjersti Toppe har takket nei og henvist til Kjerkol og hennes departement som ansvarlig for svngerskaps-fødsels-og barselsomsorgen. Beste hilsen jordmor Cathrine Trulsvik

4 uker siden

Hei alle! Vi har fremdeles ikke fått Kjerkol på banen, men etter demonstrasjonen i går med mer enn 2000 demonstranter til stede foran Stortinget, tenker jeg vi kan sette inn et nytt støt. Det hjelper masse om dere deler oppropet igjen og får "nabo'n" til å signere. Nå gjelder det å smi mens jernet er varmt! Beste hilsen jordmor Cathrine Trulsvik

31.03.2022

Hei alle! Den 10 mars skrev jeg et formelt brev til ministrene Kjerkol og Toppe med forespørsel om å finne dag og sted for overlevering av underskriftene. Da det tok tid uten at svar kom, sendte jeg en vennlig påminnelse den 21 mars. Den 29 mars kom svaret om at Kjerkol ikke hadde mulighet til å treffe oss men at vi kunne få et møte med statssekretæren. Jeg har idag ringt departementet og takket nei til det men bedt igjen om at Kjerkol finner tid til å ta imot underskriftene. Jeg vil få svar på denne henvendelsen i løpet av neste uke. Varm og engasjert hilsen fra jordmor Cathrine Trulsvik

Ca. 2 mnd. siden

Bunadsgeriljaen, Barselopprøret, BirthRights Norge og flere jordmødre fra ABC enheten var i går på Stortinget for å overvære spørretimen der Kjerkol måtte svare på 8 svangerskaps-, fødsels-, og barselrelaterte spørsmål. Det var meget gode spørsmål, men dessverre ingen gode svar. Vi trenger mer fra Kjerkol enn kun en oppramsing av det OUS selv har skrevet om saken på sine nettsider. Jeg håper alle fortsetter å dele oppropet og prate om viktigheten av en oppgradering av jordmormsorgstilbudet til ALLE fødende i HELE Norge. Beste hilsen jordmor Cathrine Trulsvik, daglig leder i BirthRights Norge

23.02.2022