JA TIL LEGALISERING AV CBD-OLJE LAGET AV INDUSTRIELL HAMP

Til: Legemiddelverket og Mattilsynet

Cannabidiol (CBD) er beviselig noe av det tryggeste innenfor naturmedisin som finnes.

Stadig flere land i Europa legaliserer CBD i tråd med økende popularitet blant brukere og vitenskapelig studier som bekrefter dets effektivitet.

Hvorfor gjør ikke Norge det samme?
Hvorfor forskjellsbehandlingen av norske CBD-brukere sammenlignet med EU-landene?

Norske brukere av CBD-olje, med kun 0,2 % THC, vil ikke lenger bli behandlet som kriminelle. Vi er lovlige borgere som kun ønsker en bedre livskvalitet og symptomlindring fra plager slik som søvnløshet, angst, smerter, skjelvinger, muskelkramper, nervøsitet og betennelser. Helt ordinære plager som CBD gir oss god hjelp til å takle i hverdagen.

Hamp er en svært gammel kulturplante med et stort antall bruksområder. Helt fra vikingetiden og fram til midten av 1900-tallet har hamp vært en viktig plante i norsk landbruk mye på grunn av sine utallige bruksområder. Plantefibrene har vært brukt til framstilling av bl.a. tauverk, tekstiler og papir, og til framstilling av olje.

Forbudet mot CBD baserer seg på en misforståelse - at industriell hamp er narkotisk. EU-landene klarer å skille mellom hamp og marihuana, men Norge henger etter.

Målet med denne kampanjen er å påvirke norske lovgivere på vegne av alle CBD-brukere. Vi ønsker en ny gjennomgang av reguleringene rundt CBD der beslutninger fattes på rasjonelt grunnlag og der tilnærmingen er preget av empati for mennesker som får nytte av et naturlig alternativ uten bivirkninger.

Signer kampanjen i håp om snarlig legalisering av CBD.