Redd barnehagen på Disen Gård!

Til: Stiftelsen Kanvas

REDD BARNEHAGEN PÅ DISEN GÅRD!
Stiftelsen Kanvas har vedtatt å nedlegge Disen Gård Kanvas-barnehage i juli 2022 på grunn av økonomiske insentiver. En barnehage som er fylt opp og som mange ønsker seg til, der barn og ansatte stortrives, en liten og raus oase i nærmiljøet og skolekretsen til barna. Som så altfor ofte, er det igjen barna som lider tap på grunn av kroner og øre. Men det er en sak vi foreldrene mener man kan løse - om man bare har viljen og samarbeidet. Det har i alle fall vi. Hjelp oss å redde den fantastiske barnehagen i nærmiljøet ved å vise din støtte og signér oppropet vårt. Det betyr alt for oss som er berørte. Under står en lenger (veldig lang!) beskrivelse av situasjonen. Det går ikke an å være kortfattet i en sak som berører så dypt og sårt. Vi gir alt for å forsøke å redde barnehagen vår.

I et naturskjønt og skjermet område på ærverdige og historiske Disen Gård, omringet av majestetiske løvtrær og en gammel frukthage, tilbringer 18 barn hverdagen sin. Her er det tilrettelagt for felles lek og læring; småbarna og storebarna går i en og samme avdeling - de små ser opp til og strekker seg etter de store, de store viser omsorg og inkludering for de små. Her skjer utfoldelse av kreativitet og aktivitet. På det motoriske rommet som er dekket med gode matter, kan de tumle og klatre i trygghet mens de hører på favorittmusikken. I rommet ved siden av lages dyrebar kunst som stolte foreldre vil verne om i alle år fremover. På det koselige kjøkkenet deles det næringsrike måltider - fra spennende kikert- og gulrotsuppe og veggisboller med fullkornsfusilli og rotgrønnsaker, til tradisjonell havregrøt og lapskaus. Rundt det samme bordet synges det om Ormen den lange (på både eget og «riktig» vis), det leses bøker for glitrende, forventningsfulle øyne, og det limes snø i form av bomull på mørke og lyse himler. Er det rart de elsker barnehagen sin! Barneføtter har løpt rundt her siden 1960 - det er så lenge det har vært barnehage her.

I barnehagen på Disen Gård jobber det engasjerte, kompetente, varme og tilfredse ansatte. Det er en stabil personalgruppe. Ja, noen har faktisk jobbet her både i 10 og 18 år. Her går det ikke hyppig i døren. Sykdomsfraværet ligger langt under gjennomsnittet; i få bedrifter, og langt i fra i barnehager, kan man skilte med knapt en fraværsdag gjennom et helt koronaår og litt til. Her er det faste vikarer når det trengs, som både barna og de ansatte kjenner og der gjensynsgleden er stor. Personalet tilbys kursing og videreutvikling. Det er fokus på kvalitet og trivsel - av likeverdig hensyn til små og store. Det er glade folk som kommer på jobb i barnehagen på Disen Gård. Det er et godt sted å jobbe, et trygt miljø og en forutsigbar og givende hverdag. De er verdsatt av foreldrene som etterlater dem det kjæreste man har hver eneste dag, og gir dem all sin tillit, med den største selvfølge og takknemlighet. Når barna ikke er i barnehagen, snakker de om den og de ansatte. Det tar en halv evighet å komme seg ut ytterdøren om ettermiddagen - det er ingen tvil om at de elsker barnehagen sin.

Alt dette står nå i umiddelbar fare for å forsvinne. En trygg hverdag trues med oppbrudd. Stiftelsen Kanvas sendte et brev til foreldre og ansatte den første uka i det nye året 2022 om at de har vedtatt å nedlegge barnehagen fra juli. Det vekket sjokk og vantro, hundre spørsmål og full forvirring. En beskjed som kom som lyn fra klar himmel uten noe tegn til at det vi alle opplever som en eksepsjonelt velfungerende barnehage, skal nedlegges. Som det ofte er i vårt samfunn, er det angivelig økonomiske forhold til grunn for avgjørelsen. Standarden i barnehagen er visstnok ikke bra nok plutselig for Kanvas. Uteområdet må fikses, og angivelig farlige lekeapparater må byttes ut. Men dette blir visst for kostbart. Likevel viser den nyeste årlige tilsynsrapporten at lekeapparatene fungerer fint; men en del av et lite tak på et lekehus trenger reparasjon, gummien rundt kjettingen på de to huskene bør skiftes, og det er noen sprekker i matten under husken. Disse oppgraderingene bør ikke velte et budsjett. Det dannes gjørme på uteområdet ved mye nedbør på høsten og våren. Det har det gjort i alle år, og dressene blir like sølete nå som for ti år siden. Men Kanvas sier at de nå vil legge kunstgress på uteområdet fordi gjørme visstnok er en helsetrussel, men dessverre blir jobben for dyr. Samtidig sier foreldre i tilsvar at vi ikke ønsker at et fantastisk naturlig miljø i lekeområdet, som for flere var en vesentlig faktor i valget av nettopp denne barnehagen, skal kles inn i plast. Veien fra hånd til munn er kort for barna, og mikroplast og tungmetaller er beviselig helseskadelig i barns miljø. Vi ønsker ikke fancy lekeapparater. Gi dem heller en tømmerstokk og balansesteiner, eller ingenting i det hele tatt. Natur, gjørme og bark i fri fantasi fremfor plast.

Stiftelsen Kanvas hadde i den siste tilgjengelig årsrapporten sin (2019) en driftsinntekt på oppunder 800 000 000 kroner og en egenkapital på cirka 150 000 000 kroner. Driftsresultatet for 2020 viser over 30 000 000 kroner i pluss. Det er ikke verst for en ideell stiftelse, og rapporten sier at den er lønnsom og har god likviditet. Det gjør det ekstremt tungt å svelge en avgjørelse om å nedlegge en barnehage med 18 glade barn, og ødelegge deres hverdag, på grunn av et økonomisk argument som virker som tynn suppe. Det er ikke rettferdig ovenfor barna eller de ansatte. Hvor er viljen til å allokere tilgjengelige midler til å oppgradere til standarden Kanvas ønsker? Hvis ikke en ideell stiftelse kan det, hvem kan da? Og kan man våge å spørre hvor ideelt det er, å ha 30mill i pluss og samtidig nedlegge en hel barnehage på grunn av en svært begrenset kostnad for vedlikeholdsbehov?

La oss presisere, barnehagen fungerer utmerket. En kjapp titt på proff.no viser positiv drift for barnehagen. Avgjørelsen virker uforståelig, særlig for en ideell stiftelse som er for mangfold. Det er ikke mange små barnehager igjen, og nærbarnehagene er truet. På Disen Gård er også en Åpen barnehage som vil berøres av avgjørelsen. Det er den eneste i Oslo som er åpen for alle uavhengig av hvilken bydel man bor i, og det er ofte kø av foreldre og barn utenfor.
Vi ønsker å finne en løsning og medvirke i våre barns hverdag, men opplever at vi ikke en gang blir gitt muligheten til dialog og innspill. Vi blir ikke hørt i vårt ønske om dugnad, vi vil fikse det vi kan for å nå en bedre standard i Kanvas øyne. Noen av barna her har byttet barnehage både 2 og 3 ganger! Uheldige erfaringer med barnehage forstår man kanskje ikke omfanget av uten å ha erfart det selv. Endelig har noen funnet trygghet. Noen går sitt første år i barnehagen her og elsker det, noen går sitt nest siste, noen få heldige får gå ferdig i samme barnehage fra start til slutt og begynner på skolen til høsten. Men hvordan blir det å bytte barnehage for fjerde gang? Hvordan innvirker det egentlig å på ny skulle skape tillitsbånd til nye voksne? Hvordan skal det bli å tilbringe det siste året i barnehagen med nye barn som man antakelig ikke ser igjen ved skolestart fordi man nå flyttes utenfor skolekretsen. Dette er mye for et barn. Vi vet hvor viktig kontinuitet er for barna. Det er et politisk mål å ha smidig og trygg overgang fra hjemmet til barnehagen til skolen. Dette er alt annet enn smidig og trygt. Vi skal kjempe for barnehage på Disen Gård, og vi ber deg om støtte til å verne om hverdagen til barna.
Takk.