Hold skatten innafor!

Til: Regjeringen

Årets OD-kampanje heter “Du er innafor”! Elever over hele Norge skal jobbe inn penger for at Sør-Afrikanske ungdommer skal bli sett av kompisgjengen, bli sett på skolen og bli sett av politikerne. I tillegg skal kampanjen bidra til at ungdom her i Norge kan lære og reflektere over denne tematikken, hvordan den påvirker verden, og deres egen hverdag.

Vi håper at OD-prosjektet i år kan bidra til en stor endring i både Sør-Afrika og Norge. Men det er utrolig vanskelig å gi ungdom det de har behov for, når store summer jevnlig forsvinner ut av et land grunnet skatteflukt. Penger som kunne blitt brukt til bedre skoler, flere lærere, og flere voksne å snakke med når man trenger det - både for Norsk og Sør-Afrikansk ungdom.

Det forsvinner nemlig 22 milliarder kroner årlig fra den Norske skattekista, og hele 30 milliarder kroner fra den Sør-Afrikanske. Dette er er urettferdig!

Derfor krever vi at:

Norge må være med å sette standarden for en mer rettferdig skattepolitikk. Den nye regjeringen må derfor utrede hvordan vi kan sikre at selskaper som tjener penger i Norge også betaler skatt i Norge.

LES MER PÅ: