Støtt familien og deres hjem i Båtsleppa 1

Til: Utbygger Bonum og Nordre Follo kommune

STØTT FAMILIEN som bor i Båtsleppa 1 og som holder på å overkjøres av kommune og utbygger.

Denne underskriftskampanjen er et innbyggerinitiativ som støtter familien som bor i Båtsleppa 1 på Kolbotn.

- I juni la kommunen og utbygger Bonum frem planer om å bygge et 4. etasjers leilighetsbygg ved siden av familiens enebolig.

- Leilighetsbygget vil skygge for solen fra tidlig ettermiddag til kveld.

- Leilighetenes verandaer og glassfasader vil gi fullt innsyn til familiens bolig, uteområde og terrasse.

- Utbyggingsprosjektet inkluderer i tillegg til leilighetsbygget, fjorten treetasjers rekkehus, hver på 189 kvm, som skal ligge langs Kantorveien. Parkeringshus med vei og biltrafikk planlegges mellom leilighetsbygget og boligen til familien. 30 biler vil benytte veien som vil ligge fire meter fra eneboligens glassfasade/vindusflater langs kjøkken og stue.

- Familiens enebolig ble bygget i 2013 og mottok ferdigattest av kommunen i 2014, bare halvannet år før omreguleringen av området (B3) fra småhusbebyggelse til leilighetsbebyggelse i 2016. Boligen er arkitekttegnet, utformet og tilpasset terreng, lys og omgivelser med glassfasade, uteplass og takterrasse mot vest, der leilighetsbygget og innkjøringen til parkeringshuset nå planlegges.

- Det er lett å forstå at planene på ingen måter hensyntar eller er forenlig med familiens hjem. Det er også lett å forstå at et leilighetsbygg gir mer avkastning for utbygger enn rekkehus.

- Vi håper med dette initiativet og engasjementet at kommune og utbygger Bonum tar ansvar: Enten ved å bygge boliger (rekkehus), som tilpasser seg høyden på allerede eksisterende enebolig og øvrig småhusbebyggelse, eller at Bonum eller kommunen kompenserer for den totale forringelsen av familiens hjem og kjøper familien ut av Båtsleppa 1 før arbeidene starter.

- Familien har siden omreguleringen av området i 2016 og gjennom diskusjoner og forandringer av planene i kjølvannet av omreguleringen, levd med stor usikkerhet om boligen deres skal rives eller stå. Nå når området eneboligen ligger i er foreslått omregulert fra leiligheter til småhusbebyggelse igjen, gjør det situasjonen til familien og deres hjem svært sårbar og vanskelig.

- Familien har også de siste to årene vært utsatt for støyende arbeider, som pigging av fjell for å gjøre plass til utbyggingsprosjektet Kantorbekken terrasse, som ligger et steinkast fra boligen. Med foreliggende planer vil de måtte leve med pigging og støy i flere år fremover.

I et større perspektiv handler saken om hvordan innbyggere enkelte ganger faller mellom to stoler og overkjøres av kommune og utbyggere. Det handler også om å si ifra at det ikke er greit å overkjøre en familie og deres hjem på denne måten og om å stå sammen som innbyggere??