La el-sparkesyklene stå - sikkerhet for kvinner

Til: Byrådet

Byrådet i både Oslo og Bergen har vedtatt å stenge el-sparkesyklene om natten grunnet ulykkene som skjer i helgene. Som med mye annet, er det både opp- og nedsider. Oppsiden ved å stenge er selvsagt å forhindre skader da flere kjører med høy promille. Nedsiden er at mange av oss damene går da nok en gang tilbake til å føle oss utrygge om kveldene. Etter å ha postet om dette på Instagram og snakket om saken på NRK har det kommet inn flere og flere meldinger om at de endelig nå kunne slippe å føle seg utrygge turen hjem, og at det er synd at de som kjører med høy promille skal ødelegge for de som gjør det omhu. Jeg har aldri likt å være lenge ute nettopp på grunn av at jeg gruer meg til hjemturen, og syklene har faktisk gjort at jeg ikke er redd lenger for å være med på utelivet i Oslo. Når bussen stopper å gå, man bor mer enn noen meter fra holdeplassen, og når taxi koster flere hundre kroner, har syklene bidratt til en følelse av å ha en trygg hjemtur - og som kanskje har forhindret andre type ulykker, som er hvorfor dette bør revurderes og se hva som er ulempen med å stenge. Ikke bare det, men de vil fjerne tusenvis av sykler fra markedet som gjør at det blir enda færre sykler å finne.

Forslag er å heller pålegge aktører å ha en test i appen for å se om brukere er i stand til å kjøre sikkert og fortsette med sikkerhetsregler som at man ikke kan være mer enn én på sykkel og risikere bot om man kjører uansvarlig.

Vi snakker om å stenge syklene som sikkerhetstiltak, men for mange av oss, er det å ha el-sparkesyklene tilgjengelig et sikkerhetstiltak.

14.07.2021

På grunn av deres engasjement i innboksen på Snapchat, Instagram og Facebook, er vi nå i gang med en underskriftskampanje slik at byrådet faktisk kan se hvor mange det er som føler seg tryggere med el-sparkesyklene tilgjengelig. Her kan du også se saken på NRK Nyheter: https://www.nrk.no/osloogviken/foler-seg-tryggest-pa-elsparkesykkel-om-natta-1.15574408
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer