Våkn opp!

Til: Foreldre, omsorgspersoner ,politikere og regjering.

På tide å våkne opp?
Kjære foreldre, omsorgspersoner, politikere og regjering.

Barna våre er det kjæreste vi har, fremtiden vår, de som skal drive Norge videre. Et eksempel vi selv nylig erfarte var at et av våre barn sin nye skole, måtte kutte med en hel skoleklasse pga. økonomiske hensyn.
Skal vi bli sittende passive å se på kutt etter kutt i skoleøkonomien?
Lærerne må strekke til i alle ender. De må opptre som psykologer, miljøarbeidere, oppdragere, rådgivere, følge opp foreldre og ikke minst være de lærerne vi forventer de skal være for våre barn, for å gi dem en viktig og riktig oppfølging og utdanning. La oss være ærlige, vi forventer mye, men med det følger også et ansvar for å stå opp for de som skal gjøre jobben!

Ifølge politikerne satser Norge stort på skolen. Det bygges blant annet flotte nye skoler, lærere videreutdannes, nye læreplaner opprettes, ja alt ligger i utgangspunktet til rette for et topp skolesystem for våre barn.
Men hva hjelper det egentlig, når det gang på gang kuttes i driftsøkonomien til skoleverket? Kutt etter kutt i lærerstillinger, miljøarbeidere, helsesykepleiere og så videre. Dette er tross alt noen av de aller viktigste personene i barnas liv når de vokser opp, i den mer og mer utfordrende og belastende psykososiale hverdagen de befinner seg i.
Det at vi ikke har økonomi nok til å dekke alle behov i skolen i rike Norge er graverende.

En bedrift kan ikke drive godt om de ikke har nok arbeidere til å fylle oppgavene.
Følgelig, om de ikke har god nok økonomi risikerer de konkurs - men før det, har de gjerne en sjanse om å få støtte fra staten.

Hvor er lærerne og skolen sin økonomiske støtte?
Vi skapte et enormt engasjement rundt de synlige bomringene som gjaldt vår egen lommebok.
Vel, nå gjelder det de kjæreste vi har, våre egne barn, som ikke blir satset nok på av vår felles økonomi.

Våkn opp!
Nå er det på tide at det bevilges nok penger til driftsøkonomien i skolesystemet. Ikke bare snakk og brutte valgløfter om tidlig innsats, forebygging av psykisk helse blant unge og tilrettelegging. Skolen er, som nevnt, den arenaen våre barn tilbringer flest timer på utenom hjemmet, sammen med de som blir noen av de mest betydningsfulle personene i våre barns liv.
Det er på tide å slå ett slag for våre håpefulle, våre lærere og resten av alle arbeiderene i skolesystemet vårt.
Invester i fremtiden, ikke kutt i aksjene våre. Mer penger inn i skolen!

Signer og del??

Med vennlig hilsen en engasjert Ragnhild, trebarnsmor

Signeres av: Alle