JA TIL TILBRINGERTJENESTE I KVINESDAL

Til: Fylkeskommunen

Signer her om du vil beholde tilbringertjenesten i Kvinesdal!

Etter endring til færre avganger og lite-til-ingen offentlige tilbud for å komme seg opp til toget, la oss få bevare tilbringertjenesten på de få avgangene som er igjen!

Det går ikke buss etter kl 15.45 i hverdagen (ingen buss i helgene) opp til Storekvina, og mange har ingen private de kan spør om hjelp til transport.
Skulle man likevel bestemme seg for å ta bussen til Storekvina, før kl 15.45, må man påberegne seg å vente noen timer før toget går.
Uten tilbringertjenesten har man ingen mulighet å bruke offentlige eller kollektive tilbud opp etter kl 15.45, da det rett og slett ikke eksisterer....
Tilbringertjenesten betyr mye for mange her i bygda og de gjør det mulig for mange å benytte seg av togtilbudet...

Bygda er avhengig av offentlig og kollektiv transport, og denne tjenesten er del av kompensasjonen fra da E39 ble lagt utenfor Kvinesdal.
Det skal ikke gå på befolkningen sin bekostning at offentlige instanser ikke klarer å holde det de lover.
De har tidligere prøvd å gjøre endringer her, men kom ingen vei - da ble det fastslått at dette er en gjeldende avtale.

Jeg bruker selv tilbringeren flere ganger i uken, da jeg har en jobb som stenger etter siste buss er gått. Hadde ikke tilbringeren eksistert, hadde ikke jeg kunne hatt den jobben jeg har idag.

Kom gjerne med innspill og tanker rundt tema! Ikke la dette passere, uten at vi gjør oss hørt!!

Legger ved nyhetsartikkel fra AvisenAgder 16.04.2021:

Odd Omland (Ap) er en av flere som slår på stortromma for å minne fylkeskommunen om at busstilbud til Storekvina ligger i avtalen fra da E39 ble lagt utenom Kvinesdal.

Admnistrasjonen i Kvinesdal kommune har vært på møte med Agder kollektivtrafikk (AKT). På det møtet fremkom forslag til endringer i deres «produksjon», altså rutetilbud

– Møtet var ikke orientert om politisk. Det fremkom at AKT har planer om endringer på rutetilbud i Kvinesdal. De ønsker blant annet å ta bort tilbringertjenesten til Storekvina stasjon fordi det er svært dyrt. Selskapet argumenterer med at korona, og mindre overføringer fra fylkeskommunen gjør at det må gjennomføres endringer, opplyste ordfører Per Sverre Kvinlaug til formannskapet i Kvinesdal denne uken.

– Jeg har tatt opp i ordførerutvalget i Lister at det må gjøres noe politisk. Det er flere kommuner som påpeker at de endringer som blir foreslått ikke bare kan passere. Jeg har bedt om møte på politisk nivå. Denne uken deltok også fylkesordføreren på møte i ordførerutvalget i Lister, så han er klar over at vi ønsker å ta opp denne saken.

«Det er uhørt»
Ordføreren viste til at tilbringertjenesten til Storekvina stasjon er del av kompensasjonen fra da E39 ble lagt utenfor Kvinesdal.

– Jeg forventer at vi skal få politisk dialog med fylkeskommunen og AKT om dette. Sirdal har også opplevd endringer. Vi er midt i en pandemi og jeg synes slett ikke at dette er greit. Jeg vil gjerne at alle politikerne i kommunen er oppmerksom på dette for her må fylkeskommunen og fylkespolitikerne inn for å rydde opp, påpekte Kvinlaug.

– Det er uhørt at de igjen prøver seg på tilbringertjenesten til Storekvina stasjon. Det er en klar avtale fra omleggingen av E39. Det betyr at de ikke nå i ettertid kan gjøre det de foreslår. De har prøvd på dette minst en gang før. Den gangen fikk vi fastslått at det er en gjeldende avtale. Det er uhørt å ta bort noe fra en helhetlig stor avtale som er inngått, fastslo Odd Omland (Ap).

20.04.2021

Spre gjerne ordet videre ?? Vi trenger helst 500 underskrifter for å ta det til fylkeskommunen ??
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer