Forskrivningsrett til kliniske ernæringsfysiologer for næringsdrikker og sondeløsninger

Til: Helse- og omsorgsdepartementet

Konsekvensene av kliniske ernæringsfysiologers manglende rett til forskrivning av næringsdrikker og sondeløsninger er blitt enda tydeligere etter innføring av ny blåreseptsøknad fra Helsedirektoratet. Tverrfaglig samhandling er blitt mer krevende og flere pasientgrupper har fått et dårligere behandlingstilbud.

I 2016 anbefalte Helsedirektoratet at kliniske ernæringsfysiologer gis forskrivningsrett for næringsmidler. Dette behovet tydeliggjøres av den nye søknaden, hvor fokuset er på ernæringstilstand og prioriteringskriteriene er i tråd med Nasjonal faglig retningslinje for forebygging og behandling av underernæring.

Kliniske ernæringsfysiologers forening tilsluttet Forskerforbundet (KEFF) anmoder derfor på ny Helse- og omsorgsdepartementet om å fremme et forslag om lovendring i Folketrygdloven § 5-14 og tilhørende forskrifter, herunder Blåreseptforskriften, slik at også autoriserte kliniske ernæringsfysiologer gis forskrivningsrett for næringsmidler.

Skriv både ditt NAVN, YRKESTITTEL og ARBEIDSSTED i feltet «Fullt navn» hvis du støtter denne anmodningen!

Signeres av: Helsepersonell