JA TIL REDUKSJON AV SKOLEPENGER FOR STUDENTER VED FAGSKOLEN KRISTIANIA

Til: Fagskolen Kristiania, Høyskolen Kristiania

JA TIL REDUKSJON AV SKOLEPENGER FOR STUDENTER VED FAGSKOLEN KRISTIANIA

Grunnet inngripende smitteverntiltak er det ikke mulig å gjennomføre semesteret som planlagt.

Vi går på et studie der vi er avhengige av å kunne være tilstede fysisk og samarbeide med andre mennesker. Dette har vi ikke mulighet til nå på grunn av Covid-19 og regjeringens smitteverntiltak.

Essensen av Fagskole er praktisk arbeid. Enten det er film, illustrasjon, musikk etc. De er alle praktiske studier. Vi lærer mer av å jobbe praktisk enn det vi gjør av den reduserte undervisningen vi får over Zoom.

Man kan argumentere for at hele Høyskolen Kristiania kunne bedt om redusert skolepenger, og at det ikke ville vært gjennomførbart med tanke på Kristiania sine kostnader ellers, men teoretiske fag kan fint gjennomføres over Zoom.

Fagskolen er derimot bygget rundt det praktiske, som ikke kan gjennomføres over Zoom. Praktisk undervisning, som heller ikke kan gjennomføres over Zoom.

Vi på Fagskolen kommer derfor dårligst ut av dette, og vi får rett og slett ikke det vi betaler for.

Noen av linjene på Fagskolen har faktisk en høyere semesteravgift enn det Lånekassen har mulighet til å utbetale til studentene. Når vi i tillegg legger til det faktum at det er en pandemi, og at vi verken får optimal undervisning eller får jobbet med våre praktiske arbeid, våre eksamener, så er disse skolepengene alt for høye.

Det vi ønsker er en reduksjon av semesteravgiften. Vi ønsker en reduksjon på minimum 25% av den opprinnelige semesteravgiften vår.

La alle oss fagskolestudenter ved Kristiania stå sammen om dette, og prøve å skape en endring i denne vanskelige tiden!

Signeres av: Studenter ved Fagskolen Kristiania