La familiene bli

Til: UNE/UDI

Hvor blir det av barnas beste?

Til høsten er det stortingsvalg, og vi kan igjen bruke stemmeretten vår til å sørge for at de folkevalgte har verdier og et ønske om å gjøre Norge til et stadig bedre land å være bosatt i. Vi er allerede et trygt og godt land, og selv om vi nylig falt på noen målinger på grunn av vårt enorme overforbruk, så er vi fortsatt blant verdens aller beste land. Snart er befolkningen vaksinert, ungene våre får gå på skole, og ved en skilsmisse har barn og foreldre et trygt lovverk som sikrer at vi følger barnerettskonvensjonen som skal sikre barnets beste og menneskerettighetskonvensjonens krav om rett til familieliv.

Så lenge foreldrene dine er norske, eller med tilknytning til EU. hvis ikke kan UNE nemlig finne det for godt å si at “barnets beste” og “retten til familieliv” er underordnet et “strengt-men rettferdig” norsk regelverk. En praksis som i alt for lang tid har vist seg å være streng, urettferdig og hvor det kan virke som det har gått sport i å vise hvor ugjennomtrengelige de er. UNE mener at om du er 6 år, og nettopp har begynt i første klasse, så er det tilstrekkelig for deg å treffe den ene av foreldrene dine ca to ganger i året, nå mor eller far får turistvisum. Tilstrekkelig kontakt, er ordet de brukte da de kastet ut mor til en av våre venner i begynnelsen av 2021.

Vi snakker ofte om at de svakeste trenger noen andre som snakker for dem. Men i dette tilfelle snakker vi ikke for en svak person. Vi snakker for en sterk, dyktig, intelligent og arbeidsom mor, som er maktesløs og nesten alene mot systemet. De rettighetene hun trodde hun hadde basert på regelverket hun kjente fra EU/EØS, har blitt overkjørt av UNEs tolkning av at Norske regler kan overkjøre avtaler vi har forpliktet oss til i EØS samarbeid. Norge har forpliktet seg til å følge Menneskerettskonvensjonen og Barnerettighet, men gang på gang har de vist seg å la lokale lover overgå disse. Smak litt på det, Norge lar lokalt regelverk gå foran menneskerettigheter.

Alt for mange ganger har vi hørt lignende historier i media. Oftest en liten notis, en liten gruppe som kjemper. Men historiene forsvinner, de er ikke store nok elelr viktige nok. Helt til det skjer med noen man kjenner. Og vi blir stående å se på urettferdigheten utfolde seg rett foran oss. Nå er det vår venninne mot staten. Hennes egen lille privatøkonomi opp mot statens pengebinge. Det er hun mot røkla.

Mange av de andre historiene har kommet med kronerullinger for å hjelpe de heftige advokatregningene. Også denne. Kampen mot Goliat koster ikke bare tålmodighet, svette, blod og tårer. For oss som donerer til kronerullingene er det som en kamp mellom sparepengene og skattepengene våre. 92 000 ble samlet inn til Yulia. Det holder så vidt til den første runden i retten. Hun må ta flere, med en risiko at hvis staten vinner, må hun ta hele kostnaden. Hvor lite må man ha å miste, for at den risikoen ikke lenger virker avskrekkende?

Før jeg avlegger min stemme i år vil jeg vite hva de forskjellige partiene synes om UNEs syn på menneskerettigheter. Jeg vil vite hvilket politisk parti som kan forplikte seg til å følge barnerettskonvensjonen. Jeg vil vite hvilket politisk parti som tør å love essensielle endringer som rydder opp i et organ som har splittet familier og sendt verdifulle borgere i samfunnet vårt til elendighet og i noen tilfeller til sin død. Mot menneskerettigheten. Under slagord som “streng men retterdig” og “innvandringsregulerende hensyn”.