Steng Mailand vgs i 2 uker for smitte forebygging

Til: Mailand VGS, Overlegen i Lørenskog Kommune

Kjære Mailand VGS/Overlegen i Lørenskog kommune,
Vi elever i Mailand VGS er lei av at det er nye smittetilfeller hver uke. Vi er lei av usikkerheten vi må føle på hver gang vi er på skolen. Vi er lei av at ingen tar tak i problemet på en ordentlig måte. Som dere ser har smittetilfellene vokst i det siste, spesielt på skolen vår. Vi kan ikke fortsette sånn her. Dere må skjønne at vi er bekymret over vår helse og sikkerheten til de hjemme hos oss. Dette påvirker også skolehverdagen vår. Før jul var det et nytt smittetilfelle på skolen hver uke i ca.4 uker. Nå etter jul har flere i 1VGS blitt påvist korona, og nå begynner det i 2VGS også. Og skolen har bare vært åpen i 1 uke. Vi føler at det ikke kan fortsette sånn her. Vi mener at vi burde stenge skolen i 2 uker, hvor alle tester seg og blir satt i karantene, også kan vi gå tilbake til annenhver dag. Dette synes vi er en god ide med tanke på at dette er etter juleferien hvor folk har feiret med familie rundt landet, og vært på nyttårsfester. Da vil vi i hvert fall finne konkret ut hvem som har korona nå og passe på at flere ikke blir smittet på skolen. Vi skjønner at dere har prøvd deres beste, men vi føler oss ikke i sikkerhet. Vi skjønner ikke hvorfor vi ikke kan besøke hverandre, dra på byen eller drive med idrett, men skolen får lov til å holde åpent selv om vi er flere 100 stykker. Det er større risiko for å bli smittet på skolen enn hjemme hos vennene våre. Husk at korona går utover hele livet vårt ikke bare skolen. Vi kan ikke henge like mye med vennene våre, besøke familiene våre, drive med idrett, feste, dra på kino, øve på biblioteket osv. Vi ofrer mye for at korona skal forsvinne, men så blir vi pålagt til å møte opp på en skole som blusser opp av smitte tilfeller. Hvordan er det rettferdig? Er det ikke nok med stresset vi føler fra skole generelt? Kan vi ikke slippe å stresse om korona også, når vi bidrar så mye?

Mvh Mailand elevene.

Signeres av: Elever og foreldre i Mailand VGS

1 uke siden

Vi vil bare avklare at delen med testing bare var et forslag. Vi er bare VGS elever så vi vet ikke hva som er best, det eneste vi vet er at det vi gjør nå ikke funker.

1 uke siden

Denne kampanjen var originalt rettet mot rektor og overlegen i Lørenskog kommune. Etter rektors nyeste melding kommer vi ikke til å henvende oss til han lenger, men heller til overlegen og skoleeier. Underskriftskampanjen er ingen garanti for at skolen stenger, men en måte å vise til de at vi elever er misfornøyde.