Meld. St. 6 (2019–2020)
Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO
Tilråding fra Kunnskapsdepartementet 8. november 2019, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)
-Melding til Stortinget
"Vi skal ha en barnehage og skole som gir muligheter for alle barn og unge – uavhengig av sosial, kulturell og språklige bakgrunn, kjønn, kognitive og fysiske forskjeller. Det krever inkluderende fellesskap og tidlig innsats. Regjeringen vil i denne stortingsmeldingen legge til rette for at kompetansen kommer tett på barna og elevene. Vi vil blant annet styrke det tverrfaglige samarbeidet og setter i gang et varig kompetanseløft på det spesialpedagogiske feltet for ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten. Regjeringen vil også legge til rette for et mer likeverdig SFO-tilbud, og at flest mulig skal kunne gå på SFO, uavhengig av bakgrunn"
Dette høres jo fint ut. For å kunne gjennomføre dette tverrfaglige løftet må skoler, barnehager og sfo ansatte miljøterapeuter på lik linje som man ansetter lærere og barnehagelærere. Slik er det ikke idag. Det finnes mange skoler der ute som er flink og ansetter miljøterapeuter, men dette er ikke et krav.
Det er på tide politikerne forstår hvilke kompetanse en miljøterapeut har. Og desto enda viktigere; forstå den tverrfaglige verdien miljøterapeuter har i skolen.
16.10.2021
Med ny regjering og ny utdanningsminister på vakt, gir vi ikke opp håpet om lovfesting av miljøterapeuter. Tvert imot.