Nei til vedtak om nærskole ordning i vgs i viken fylkeskommune

Til: Fylkestinget og fylkesrådet i viken

Vedtaket om nærskoleprinsippet som har blitt gjennomført i viken medfører at mange nå har mistet valgfriheten til videregående skole. Man har nesten bare sjanse å komme inn på nærskolen knyttet til sitt postnummer. Dette er det flere ungdom som synes er problematisk nå som de har jobbet hardt i 10 år for å komme inn på en bra skole. Enten det er snakk om miljø eller lærere, også kan det bare være fordi eleven vil prøve noe nytt. Nå blir dette desverre lagt i grus, og mange føler karakterene de har jobbet for var forgjeves. Dette kan medføre at færre jobber like hardt med skole i framtiden. Og det er ikke bra for børekraften av norsk næringsliv. Jeg vil gjerne samle så mange underskrifter som mulig mot dette vedtaket for å vise hvor mange ungdom som bryr seg om dette. I dag den 18.12.20 ble det nesten bare tatt opp motstand fra Asker og Bærum. Men jeg vil vise at dette også gjelder hele viken. Stedet foreldrene dine har råd til å bo skal nemlig ikke definere utdanningen din.

Signeres av: Alle som bor i Viken som mener fritt skolevalg som har blitt praktisert i gamle Akershus i en årrekke er den rette vei.