NEI TIL KUTT I HELSERÅDGIVERTJENESTEN I INNLANDET.

Til: Kommende og nåværende Videregående elever med foresatte.

I OA 16. november kommer fylkesrådmannen i Innlandet med forslag om kutt i skolesektoren ved å blant annet avvikle tilskudd til helserådgiver.

Vi elever ved Dokka Videregående skole ser på dette som en stor svikt fra fylke og er oppriktig skuffet over vedtaket som kan bli innvilget.
Vi synes IKKE at det er elevens beste som er i fokus her i denne saken, og tror ikke politikerne er klar over hvor sterkt nødvendig det er med helserådgiver/helsesykepleier tilgjengelig på skolen 4-5 dager i uken.

Vedtaket kan bety for Dokka Videregående skole at, helsesykepleier ikke er på skolen mer enn 1-2 dager i uka og vi elever risikerer å få mindre tilgang på tjenester som er absolutt nødvendige for skolens elever.
Helsesykepleieren ved Dokka Videregående skole fungerer som en ''utvei'' for mange elever som sliter psykisk, eller dem som bare trenger en støttende hånd. Typiske temaer som blir tatt opp med helsesykepleieren er: tanker om kjærlighet, livet på hjemmebanen, prevensjon og testing for kjønnssykdommer er bare noen av mange ting helsesykepleier hjelper til med. Samtidig samarbeider hun godt med fastleger til elever, BUP og barnevern.

Ved kutting vil det være færre dager med helsesykepleier tilstede, noe som kan resultere til færre muligheter for elever som trenger hjelpen. Det vil bli ventelister som gjør at problemene ikke blir like fort tatt hånd om som før. Vi må gjøre alt for å hjelpe elevene i tide, noe som vil bli vanskeligere dersom vedtaket blir vedtatt.

Dette er en sak vi ved Dokka Videregående skole brenner for og mener at må bli tatt med alvorlighet. Det er snakk om vår psykisk helse og vår fremtid, derfor er det viktig at vi ALLE tar grep!

SÅ GI DIN UNDERSKRIFT OG STØTT EN SAK VI BRENNER FOR!!!

Signeres av: Alle