Nei til sammenslåing av Vestskogen, Labakken og Herstad Barnehage!

Til: Kommunestyret i Færder ved Ordfører

Den 16.12.2020 skal kommunestyret i Færder ta opp forslag om forstudie av en stor barnehage som erstatter Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehager. Beliggenheten er planlagt til å være i Herstad skole sine lokaler.

Vi mener med denne underskriftskampanjen at det bør gjøres analyser av andre muligheter og tomter før man gjør vedtak om et slikt forstudie av en enkelt tomt og løsning.

Nei til samlokalisering av barnehagene! - vi mener barn har det bedre i mindre barnehager. Dette spesielt hvis det planlegges større barnegrupper og fleksibel bruk av personale. Forsking sier at store barnegrupper preger tilknytningsrelasjoner og øker stressnivået i kroppen. Vi mener at effektiviseringen av èn enorm barnehage i et uegnet gammelt lokale, som likevel må rustes opp for at små barn kan være der, ikke er måten å spare penger på.

Herstad skole ligger inntil den mest trafikkerte veien på Nøtterøy, med et uteområde som ikke er tiltenkt de yngste barna. Dette er en uheldig plassering for små barn som skal leve barnehagelivene sine der.

Vi ønsker å bevare barnehager i nærmiljøene. Barnehagene som ligger nært brukes av mange utenom åpningstider og er ett naturlig samlingspunkt for lek og glede.
I den pandemien vi nå står i erfarer vi også at det er en fordel å ikke drive altfor store barnehagevirksomheter.