Bevar området til frilufts- og naturopplevelser, nei til en enorm industriell mast i det vernede LNF- området ved Lyngstad.

Til: Vedlegg.

Bevar området til frilufts- og naturopplevelser, nei til 24 meter høy telemast i det vernede LNF- området ved Lyngstad- Granåsen.

Det er søkt om dispensasjon til oppsett av en enorm mast ( mobilmast - basemast ) fra Telenor i det vernede LNF- området ved Lyngstad og Gammehaugen. Midt i et utrolig vakkert kulturlandskap som besøkes jevnlig av turvandrere, mennesker som bor i området, besøkende til aktiviteter på Lyngstad Gård, hotellgjester fra Granavollen og pilegrimsvandrere. Med Kongevegen, Pilegrimsleden og Søsterkirkene i sin nærhet, er dette et område som mange ønsker å besøke.

Stedet er et unikt utsiktspunkt og har et fantastisk landskap med fine turstier tilrettelagt for turgåere, med vakre blomsterenger og et stort biologisk mangfold.

Søknaden deres er ennå ikke behandlet av kommunen, og det er ennå mulig å finne en alternativ løsning eller alternativ plass til masten.

Hva slags vernede områder og kulturarv er det vi ønsker å sitte igjen med om 5 år, 10 år og 20 år, og hvordan vil de vernede sammenhengende områdene se ut om en tid fremover, hvis store industrielle oppsett i større og større grad får innpass i LNF- områdene.
Naturopplevelser og rekreasjon er viktigere for mennesker og for folkehelsa enn noen sinne, og vil være en av samfunnets største ressurser i fremtiden.

Sammen kan vi bidra med å si noe om hva slags omgivelser vi ønsker å ha.

Live Lyngstad
28.11.2020