De nye agilityreglene må tre i kraft til forespeilet tid!

Til: NKK

Vi ser ingen grunn til å utsette innføringen av nytt agility-regelverk i minst et år. Det har vært jobbet med dette regelverket siden starten av 2019, det var klart i september 2020 og det har hele tiden vært et premiss at de nye reglene skulle tre i kraft 1. januar 2021.

Det nye regelverket inneholder mange typer endringer som ikke bør utsettes, for eksempel: tydeligere krav til sikrere hinder, betydelig opprydning, endringer i NM-reglene, presiseringer og forenklinger, økt tilgjengelighet for barn og ungdom, samt harmoniseringer med andre regelverk og våre naboland.

I tillegg til en rekke mindre endringer, gjør det nye regelverket sporten tilgjengelig for alle hunder, uavhengig av mankehøyde. Inntil nå har i praksis alle miniatyrhunder vært ekskludert, samt et spenn av hunder med mankehøyde mellom 43 og 50 cm. Denne endringen har det vært bred enighet om, og det samme gjøres i mange andre FCI-land.

Begrunnelsen for å utsette ikrafttredelsen er at NKKs datasystem ikke klarer å håndtere økning fra tre til fem størrelsesklasser. Dette umuliggjør imidlertid ikke at regelverket kan tre i kraft. Arrangørene velger fritt hvilke klasser de arrangerer på sine konkurranser. Så lenge de tekniske premissene ikke ligger til rette for å begynne å arrangere to nye klasser, kan man helt enkelt arrangere de tre gamle klassene som før. På samme måte vil klubber som ikke har hinderpark tilpasset de nye størrelsene også måtte vente med å arrangere dem. Dette hindrer ikke at regelverket innføres etter planen, men er en naturlig konsekvens av endringene i en overgangsperiode.

Ved å la det nye agilityregelverket tre i kraft som planlagt kan vi både dra nytte av majoriteten av endringene til forespeilet tid, og samtidig være klare til å arrangere de nye klassene når de tekniske utfordringene rundt dette er løst.