Avlys eksamen

Til: Regjeringen, Elever, Guri Melby, Utdanningsdirektoratet, kunnskapsdepartementet

Avlys eksamen nå!

Vi har et turbulent skoleår i vente. På grunn av økt koronasmitte går flere kommuner over til rødt smittenivå. Det betyr flere kohorter med færre elever per kohort, krav om avstand mellom elever, og lærerne har mindre mulighet til å gå mellom ulike kohorter for å undervise. De fleste skolene har ikke stor nok plass til å kunne følge smittevernreglene, og samtidig la elevene dukke opp på skolen. Derfor ser vi også økt bruk av hjemmeskole for å få smittevernreglene til å gå rundt, og for å gjøre opp for det må man i større grad gjennomføre undervisningen på en ny og kreativ måte.

Ikke bare vil det være store forskjeller fra kommune til kommune, men vi ser at fraværet til enkeltelever øker drastisk på grunn av karantener, sykdom og elever i risikogruppen som holder seg hjemme. Derfor vil elever som har vært heldige og unngått sykdom og karantener stille mye sterkere til en eksamen enn elever som har vært mye syke, vært i karantene eller som bor i kommuner med rødt smittenivå. Det gjør at en sentralt gitt sluttvurdering vil ramme urettferdig i det uforutsigbare skoleåret vi har i år.

Eksamen er ment som en test på slutten av skoleåret, og den har mye å si for hvordan resten av undervisningen foregår, fordi den er så viktig på vitnemålene. Det gjør at prøver, både kapittelprøver og heldagsprøver, blir lagt opp slik at du får øvd deg på eksamen. Lærerne vil at du skal gjøre det bra, og du vil ha gode karakterer, og da gir det mening at vi øver på eksamen gjennom hele året. Eksamen er en prøve som skal teste kunnskapen din på kort tid. Derfor må også lærerne sørge for at dere er forberedt på å kunne vise kunnskapen deres på denne måten. Dette vil ta tid fra den undervisningen hvor de heller kunne fokusert på å ha mer kreativ undervisning hvor dere kan vise hva de kan, få tilbakemeldinger, og lære av å gjøre det.

Dette er et år hvor vi trenger forutsigbarhet, fleksibilitet og rom for tilpasset opplæring mer enn noensinne. Derfor mener vi at vi må avlyse eksamen, slik at vi lar skolene gjennomføre den undervisningen vi lærer mest av, ikke den som forbereder oss på eksamen. Det viktigste i år, som i fjor, blir å sørge for at vi i det hele tatt får et vitnemål som viser hva vi kan, ikke at vi skal gjennomføre eksamen koste hva det koste vil.

Prioriter kompetansen vår, avlys eksamen nå!