JA TIL SAMTYKKELOV I NORGE

Til: Regjeringen

Nå har både Sverige og Danmark innført samtykkelov i sine land. Når får Norge en samtykkelov? Voldtekter skjer dessverre hele tiden. Bare ifjor fikk politiet inn 1574 anmeldte voldtekter. Men samtidig, ulike voldtektsmottak anslår at under 50% av voldtektene anmeldes. Og oppklaringsprosenten er heller ikke stor. I fjor ble 34% av sakene oppklart, og merk at det betyr ikke at de endte med domfellelse. Med en samtykkelov er det mer debatt og snakk om grensesetting, om å respektere et nei, eller at når personen viser at vedkommende ikke ønsker. I veldig mange saker blir det ord mot ord. Uansett er bevissituasjonen vanskelig, men likevel vil det gjøre at sakene etterforskes i tilstrekkelig grad og ikke bare blir henlagt på samme dag som anmeldelsen blir sendt.
Problemet med dagens lov er at den ikke i tilstrekkelig grad gjør det forbudt å ha ufrivillig sex. All sex skal være frivillig, og er det ikke frivillig så skal det være forbudt.

Signeres av: Alle