Protest mot Protestfestivalen

Til: alle

Protestfestivalen sier den ikke er kjønnsbasert. Likevel er dens inspirasjonskilde fem menn. Dette føyer seg inn i rekken av usynliggjøringen av kvinner som samfunnskritikere og likeverdige samfunnsaktører og gjør festivalen nettopp det festivalen sier at den ikke er, nemlig kjønnet. Festivalen lar seg inspirere av menn hvis viktigste egenskap synes a° være at de heier pa° festivalen. Ikke ukjent at det gir uttelling, menn som hyller menn hylles av menn.

Kvinner som inspirerer, bare ikke Protestfestivalen:

Sigrid Undset, forfatter og samfunnskritiker som skrev om samfunnets behandling av sinnssyke og kritiserte den.

Camilla Collett fra Kristiansand, Norskes første romanforfatter og kvinnesaksforkjemper. Opponerte mot kvinneundertrykking og at kvinners meninger ikke ble vektlagt som menns.

Gustava Kielland, forfatter og misjonsforeningspionér, stiftet Norges aller første kvinneforening i Lyngdal.

Katti Anker Møller. Forkjemper for De Castbergske barnelover og den første som foreslo fri abort i Norge.

Iselin Sumba fra Kristiansand, skuespiller og foregangskvinne na°r det gjelder meetoosaken innen kunstnermiljøet.

Helen Uri, spra°kforsker og forfatter som har pa°vist hvordan spra°ket er kjønnet.

Flaten al-Husseini som modig har reist seg i den offentlige debatten om inkludering.

Karen Kristine Friele, forfatter og aktivist som gjennom mange a°r har arbeidet for LHBTIQ-rettigheter.

Elsa Lula Renberg, samekvinne som forente det samiske folk i en politisk enhet.

Gro Harlem Brundtland. Norges første kvinnelige statsminister, internasjonal leder og forkjemper for kvinners seksuelle rettigheter.

Anna Jakobsen fra Kristiansand og kvinnelig misjonær i Kina 1884, som trosset alle og giftet seg med en kinesisk hjelpeprest.

Marta Breen, prisbelønt forfatter og tidligere leder i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening som har har skrevet en rekke bøker om kvinner, kjønnsroller og feminisme som er oversatt i en stor rekke land.

Protestfestivalens a°nd er sa° visst ikke kjønnsblind. Den er i høyeste grad kjønnet og dermed mister den sin kraft som Protesterende festival mot avmakt og likegyldighet og fremsta°r heller som en festival som støtter eksisterende samfunnsstrukturer.

04.09.2020

Skriv under!

Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer