Beta

Vi som bruker elektriske sparkesykler og liker de

Til: Samferdselsdepartementet

I dag har vi et fantastisk tilbud med elektriske sparkesykler. De er definert som sykkel, noe som gjør at barn, unge, voksne og godt voksne kan benytte dette fritt over hele landet. Uten aldersbegrensninger eller krav til førerkort.
Dette er kjempebra!
Det diste året har Det vært mye negativ fokus på sparkesyklene, hovedsaklig grunnet feilparkerte sykler i storbyene våre. Disse er et stort problem for alle som ønsker å ferdes i gatene.
Det kan løses enkelt og det kan løses lokalt i byene.
Nå er det i tillegg til muligheten med utleie, en mengde privateide sparkesykler. Disse går ikke bare i byene. Ute i distriktsnorge er det en kjempefordel å kunne benytte el spark.
Distriktene har ikke samme kollektivtilbud, og det forenkler transport på alle måter.
I det siste har en veldig negativ gruppe på facebook dukket opp. De bruker hashtag «ryddavei». Denne gruppen har som mål å endre klassifiseringen av sparkesyklene fra sykkel til motorvogn. Der må vi reagere!
Mange steder er det hovedfartsårer som er alternativet til gang og sykkelveg. Og som vi vet er motorferdsel ikke tillatt på gang og sykkelveg.
Det vil i praksis si at sparkesyklene mange steder tvinges ut på europaveg og i tett sommertrafikk. Dette må ikke skje.
Så denne kampanjen er ikke en protest, det er for å vise hvor mange som ønsker å ha tilbudet elektrisk sparkesykkel. Til skolen, til arbeid, for å besøke naboen, til butikken, mellom punkt a til b. Osv. Vis at vi er MANGE som vil ha dette som en fortsatt mulighet. At vi er positive til å løse rotet i gatene, men ikke aksepterer at en protestgruppe skal ødelegge for absolutt alle.
Signer oppropet, la oss bli større enn motstanden.

Signeres av: Alle