Beta

Anmodning til UiB om standpunkt mot rasisme

Til: Universitet i Bergen

Til universitetsstyret ved Universitetet i Bergen,

Vi er en gruppe studenter ved Universitet i Bergen, som savner et offisielt standpunkt fra universitetets side rundt Black Lives Matter-bevegelsen.

Den siste tiden har det vært global mediadekning rundt den sosiale situasjonen i USA, og undertrykkelsen som svarte individer opplever. Problemer som vi i Norge kanskje ikke har vært så klar over, har nå blitt tydeliggjort i media. Hendelsene som har funnet sted i USA er forkastelige, og minner om hvor langt vi har igjen å gå i kampen mot rasisme.

Det er ingen tvil om at rasisme fortsatt er et stort problem i verden – også i Norge – selv om det kanskje ikke opptar en like stor plass i vår kollektive bevissthet. I dag fortsetter dessverre rasistiske holdninger å påvirke utallige medlemmer både i det svarte samfunnet og andre flerkulturelle samfunn i vårt land. Drapet på Eugene Ejike Obiora av norsk politi, drapet på Benjamin Hermansen, Utøya-angrepet og moské-skytingen i Bærum er eksempler på hendelser i Norge som var motivert av rasisme.

Som en utdanningsinstitusjon bør dere være en veiledende stemme i kampen om menneskerettigheter og i dette tilfellet aktivt stå frem med et antirasistisk standpunkt. Utdanning bidrar til å forme holdninger, og i en tid som dette er det viktig at universitetet er tydelig på hvilke holdninger det står for. Studenter skal føle seg trygge i universitetets rammer, og ikke måtte tvile på hva fakultetet står for og verdiene det etterstreber.

Manglende involvering kan bidra til en oppfatning om at universitetet ikke tar disse problemene på alvor. Å bryte stillheten vil demonstrere solidaritet med deres ikke-etnisk norske studenter og ansatte, og anerkjenne at rasisme fortsatt er et problem i Norge. Vi ber derfor UiB om å komme med en offisiell uttalelse om deres ståsted rundt Black Lives Matter-bevegelsen.

Dette er ikke en tid for stillhet.