Beta

Rettferdighet for Akribori! Mattilsynet, hvor er du?

Til: Iris Lobert, Akribori

Les link for å se bilder!

Prisvinnende hingst Akribori. Omtalt på Flyinge Kungsgård wall of fame med mange gode prestasjoner i både sprang og dressur selv, med avkom i verdenseliten i begge grener. Hans liv fikk en tragisk avslutning, med årevis uten nødvendig omsorg og veterinærhjelp, samt unyttet til siste slutt med bedekning av hopper, for egen profitt. Han ble avlivd i går da eier fikk vite om hans tilstand der han stod oppstallet på stall Elvira for å få en verdig pensjonisttilværelse. Akribori døde ikke av alderdom. Han døde av mishandel over lengre tid, oppstallet på stall Elvira.

Stutteriet og stalleier Katrine Brødreskift har vært anmeldt til politi og Mattilsynet ved flere anledninger, men selv etter hendelsen med Akribori står Mattilsynet og ser på. Det finnes også mange eksempler på hopper de tar inn til bedekning som ikke er til å kjenne igjen 1-2 mnd senere når eiere kommer for å hente. Eiere av hoppene betaler også store summer for bedekning av bl.a Akribori uten å ane om hans tilstand, da de kun blir henvist til den Akribori som er omtalt på stall Elviras hjemmesider, frisk og sunn. Katrine hevder hun har hatt jevnlige veterinærbesøk på Akribori, noe som ikke kan stemme. Eier kjørte i går helt fra Nederland til Norge i håp om å redde han og tok han til nærmeste klinikk. Der fikk de beskjed om at livet ikke stod til å redde pga mangel på tannbehandling på 2 år som gjorde at han såvidt kunne spise, kraftig underernæring og dehydrering, samt et knust kne som ikke har fått behandling, hvor skaden er estimert skjedd for 1-2 år siden!! Hadde eier Iris fått vite om hesten sin tilstand uker før og gitt han livsnødvendig hjelp kunne han blitt reddet, istedenfor brukte Katrine han fremdeles i avelen til siste slutt, informerte ikke eier om tilstanden hans, løy til eier om at han hadde det fint samt sa til bekymrede at hun selv var eier slik at Iris selv ikke fikk informasjon før det var for sent av to damer(Marit Draxen og Lene Løkken) som klarte å spore henne opp.

Dette hesteholdet må stoppes! Slik at ingen flere hester lider samme skjebne som Akribori, og andre hester som er avbildet oppigjennom. Det er mange som har kommet frem med sine historier, og det finnes masse dokumentasjon i form av bilder, videoer, meldinger og veterinærjournaler. En stor samlet sak pågår hos mattilsynet og politiet ang både stalleier og involverte i saken, der iblandt en av hennes veterinærer. Alikevel ser vi stadig at saker som omhandler omsorgssvikt både mtp barn og dyr i Norge følges opp bedre med offentlig engasjement, og derfor er det viktig at vi alle viser at Mattilsynet og politiet må ta historien om Akribori seriøst, og forhåpentligvis redde mange skjebner i fremtiden. Det er for sent for Akribori. Ikke la hans død være forgjeves. Endring må skje!! Nå!

Signer for å kreve tilstrekkelig granskning av stall Elvira og Katrine Brødreskift, iverksatt av Mattilsynet og politi!

Signeres av: Hestenorge