Tilbakeføring av overgangsfelt og fartsgrense i Valkvæ

Til: Statens Vegvesen

Statens Vegvesen vurderte at overgangsfeltet i Valkvæ på Godøya var for lite brukt, og fikk godkjenning fra Giske kommune til å fjerne dette. Samtidig ble fartsgrensen ut av Godøytunnelen, gjennom rundkjøringen og frem til og med denne kryssingen økt fra 50 km/t til 80 km/t. Vi som bor på Godøya ønsker å beholde overgangsfeltet da vi krysser veien på dette stedet for å komme til Godøy Kiosk og Gatekjøkken, badeplass, småbåthavn og turveier. Trafikken her er bla. preget av anlegggstrafikk og stor turisme til Alnes spesielt på sommerhalvåret, og vi mener det er tryggere for fotgjengere å ha et merket overgangsfelt. Vi som er billister på Godøya er også uenige i at gående kommer overraskende på, i hht. nyere trafikkforskning. Vi krever overgangsfeltet tilbakeført, og i tillegg krever vi at fartsgrensen tilbakeføres til 50 km/t godt ned i den skarpe korketrekkersvingen i tunnelen, både for trafikksikkerheten i tunnelen og utenfor. Istedet burde det merkes bedre i tunnelutløpet at det kommer en rundkjøring og et overgangsfelt, samt tydeligere retningsskilt mot Alnes. Statens vegvesen tok ikke hensyn til noen andre nærmiljøfaktorer når de vurderte at overgangsfeltet burde fjernes annet enn angivelig antall kryssende i timen. Etter at Teknisk Utvalg i Giske Kommune hadde saken oppe til andre gangs høyring der disse faktorene ble vurdert er de enstemnig enige om at overgangsfeltet og fartsgrensen bør tilbakeføres, med samme virkning for overgangsfeltet utenfor tunnelåpninga på Giske. Det er nå opp til Statens Vegvesen å vurdere hva utfallet av saken blir. Vi krever at Statens Vegvesen støtter tilbakeføringen, til det beste for oss som bor her! Takk.