Beta

5G og/eller fiber rundt Lyseren og i resten av Ytre Enebakk

Til: Alle leverandører av 5G og fiber

I Ytre Enebakk bor det mange flotte mennesker, og det er mange flotte mennesker som har hytter rundt Lyseren og ellers i Enebakk. Men vi savner å ha bra internett-tilkobling!

Deler av Ytre har fiberdekning. Øvrige bruker som regel 4G mobilt bredbånd, som er relativt tregt, har høy responstid, og har begrensning i hvor mye man kan laste ned. Ikke optimalt.

Vi ber derfor alle leverandører om å etablere fiber utover dagens områder, og/eller oppgradere 4G-mastene til 5G. Her vil leverandøren som bygger ut først sikre seg opptil tusenvis av nye kunder, både boligeiere og hytteeiere.

Håper så mange som mulig er interesserte og signerer denne kampanjen. Takk! :)

Signeres av: Alle eiere med dårlig internettløsning per i dag

Ca. 2 mnd. siden

Gode nyheter: Viken Fiber / Altibox trekker fiber utover Nosaveien! De trekker fiberkabel over broa helt til Nosa, og visstnok videre mot Svines. Jeg skal snakke med dem i morgen og se hvor de kan tilby og for hvilken pris til hhv. bolig- og hytteeiere og for hhv. kun internett og TV + internett. Kampanjen var en suksess! :)

07.04.2020

Hei! Da har jeg fått gehør hos Viken fiber. De sier at det blir nok mulig å koble seg på i fremtiden siden de har stamnett både nord og sør, men at det ikke blir i år. Jeg har sendt underskriftskampanjen og følgende kart til dem og bedt dem holde oss i loopen. Jeg skal følge dem opp en gang i halvåret.
Viken (og jeg) ber oss om å melde interesse på følgende nettside, samt fortsette underskriftskampanjen. SPRE ORDET FOLKENS!! :)

03.04.2020

PS: Dette er kun for å undersøke interessen, dette er ikke bindende på noen som helst måte! :)

03.04.2020

Tilleggsinfo: Internett via 5G er trådløst. 4G-master kan oppgraderes til 5G-teknologi, og leverandørene kan eventuelt supplere med flere master og antenner. Internett via fiber er en fysisk kabel. Den kan trekkes på mange måter, blant annet ved å grave ned i bakken, trekke gjennom avløpsrør eller trekke via nye eller eksisterende stolper over bakken (f. eks. stolper hvor det i dag finnes strømledninger).