Støtte til gutt som ble voldtatt

Til: Hele befolkningen

I fjor ble en 12 år gammel gutt voldtatt av to eldre jenter, da 17 og 19 år gamle. Overgrepet ble også filmet og delt. Rettsaken er nettopp ferdig.

De ble tiltalt for grov voldtekt. Strafferammen er 21 år med en minstetid på tre år. På tross av sakens alvor la aktor ned påstander om straff under minstestraffen for begge jentene.

Dommer når det gjelder overgrep i Norge er latterlig lave. Etter hvert vet vi at ofre ofte tar stor skade og bruker mange år på å bearbeide hendelsen. Denne påstanden om straff er et nytt overgrep på en allerede traumatisert gutt, denne gang med hilsen tingretten.

Jeg vil med dette heve stemmen og si fra at dette er ikke greit. Uansett kjønn er det ikke greit å forgripe seg seksuelt på et barn. Jeg kan ikke sitte og se på at det ser ut som at disse to kvinnene får til sammen fire måneder i fengsel. Jeg vil si til denne gutten som jeg ikke vet hvem er at jeg beklager på vegne av samfunnet. Jeg støtter ikke denne påstanden fra aktor, jeg støtter deg og det du går igjennom nå.

Jeg håper du får nok og god nok hjelp til å håndtere dette for du fortjener bedre. Er det virkelig rart at mange bare lar være å anmelde når sånt blir resultatet?

Blir dere med meg i å fortelle denne gutten at det som skjedde aldri var din skyld, du fortjente ikke å bli voldtatt, du fortjente ikke å bli voldtatt på nytt i rettssalen og du fortjener i hvert fall ikke å risikere å stå i dette igjen om de anker? Skal noen anke bør det være deg.

Vi vet mye bedre enn dette. Blir dere med og roper høyt for å si ifra at dette kan vi ikke være bekjent av? En gutt har fått så mye av livet sitt ødelagt og de går ifra det nærmest uten en skramme? Jeg blir dårlig av tanken og kan ikke forestille meg hvordan denne gutten har det nå. Men jeg ser deg, jeg tror deg, jeg støtter deg. Forhåpentligvis gjør mange flere det samme.