Beta

Avskam vold i nære relasjoner!

Til: regjeringen

Avskam vold i nære relasjoner!
Til: Regjeringen!
Vi oppfordrer alle, de som selv opplever vold, deres pårørende og deres naboer, alle andre der ute som er engasjert i å stoppe vold i nære relasjoner.
Hva har skjedd med Metoo?
Metoo-fenomenet ble startet i USA i 2017 men har røtter tilbake fra 1997.
Metoo-kampanjen har siden utviklet seg til en bevegelse som har fått millioner av kvinner til å stå opp og si ifra!
Dette har skapt enorm debatt i media. USA og store deler av Europa har vist at vi kan stå sammen og si nok er nok. Holdningsendringene har vært enorme.
Men hva med vold i nære relasjoner?
Hva skal til for å avskamme vold i familien? Vi vet at vold og psykisk trakassering er svært alvorlig, og det fører til store konsekvenser, for eksempel sykdom, skam, traumer, ubotelige skader og til og med dødsfall. Partnervold påfører smerter både hos kvinner, barn og menn. Disse barna har ingen valg når det kommer til sine dysfunksjonelle familier.
Mange av dem havner under barnevernets omsorg, på godt og vondt. Skal de slippe å leve med den ene forelderen, tas de ofte ifra begge. Dette skaper videre traumer.
Kvinner og barn som har levd bortstuet og har vært slåtte og livredde, har en lang vei tilbake til samfunnet når de kommer seg ut fra marerittet de har levd i.
Denne mørklagte volden kan tære på psyken og sammen utgjør den en av de største samfunnskostnadene vi har, og ringvirkningene er enorme.
• Vold i nære relasjoner koster samfunnet 4,6 – 6 milliarder kroner per år
• Psykisk helse koster samfunnet mellom 60 – 70 milliarder kroner per år.
Dette kan jeg love:
Du vil bli møtt med respekt og forståelse om du sender e-post til post@partnervold.com
Her er det trygt og du vil møte folk som har god kompetanse på kompleksiteten i problematikken samt erfaringskonsulenter.
Vær med på underskrift kampanje fra 2020 mot vold i nære relasjoner og vis at nok er nok, med å gi din støttende signatur.

Gå enten inn på Fri fra skam på facebook eller send en personlig melding og fortell din historie om hva:
• du selv har opplevd,
• din familie, nabo og venner har opplevd.
Det kan gjøres enten åpent eller anonymt.
Målet er å forebygge vold, gi kvinner en bedre livskvalitet og mulighet for å bli hørt og trodd.
Det er fra de virkelige menneskene vi finner de virkelige historiene som både inspirerer og gir mulighet for større innsikt i hvor komplekst og stort problemet er.
Vi ønsker å styrke minoritetskvinner og kvinner generelt slik at de kan finne sin plass i samfunnet.
Dette gjør vi gjennom å gi dem muligheter der de kan få brukt sine ressurser på en selvutviklende og samfunnstjenlig måte.
Å skape håp, bearbeide skam og redusere frykt, er noe vi mennesker har behov for.
Trangen for menneskelig tillit og trygghet til det store samfunnet – er noe som er iboende i oss alle.
Ingen er mindre verdt enn andre, men det er vanskelig å se når man er den som står på utsiden av gjerdet og ikke får delta.
De historiene vi hører om i media er kun toppen av isberget. Mørketallene er langt større av naturlige årsaker.
Jeg ønsker å være til hjelp i fastlåste situasjoner. Ingen ønsker å leve under vold og undertrykkelse. Men desto verre situasjon man befinner seg i, jo verre er det å finne veien ut. Spesielt alene.
Vi må alle være våkne og strekke ut en hjelpende hånd.
Vi må være der å minne på at livet DITT kan faktisk bli bra. Du er ikke alene.
Carmen

Signeres av: Alle