Vern Veslebukta!

Til: Kommunestyret i Nordre Follo

Vi mener at det er nok bygg rundt Veslebukta. Vi har allerede leilighetsbygg langs vestsiden av vannet og snart starter byggingen av tre leilighetsbygg langs østsiden av vannet (B6). Videre legger sentrumsplanen 2017 opp til å rive alt av småhusbebyggelse på Båtsleppa (B3 og B4) for å bygge leilighetsbygg også der. Kommunens tre eiendommer ved vannet: Generasjonsparken og de to eiendommene som rammer inn parken, Solbråtanveien 8 og Theodor Hansensvei 8A, også kalt «Venleik», er også lagt opp til å rives og bygges igjen, og var nær ved å bli solgt til utbygger i høst.

Ideen med leilighetsbygg rundt den vesle bukta i Kolbotnvannet, kalles «Byparken i Veslebukta».
Med så mange leilighetsbygg rundt en så liten bukt, gis utbyggere altfor mye plass og ansvar for det mest brukte og identitetsskapende området i Kolbotn sentrum. Planene for Veslebukta er i sterk kontrast med hvordan vi ser, bruker og ønsker å ha det i vårt nærmiljø og vi opplever ikke å ha hatt noen reell medvirkning i de foreliggende planene.

1. Et stort, grønt friområde ved Kolbotnvannet.

Vi ønsker at Generasjonsparken og de to kommunale eiendommene som rammer inn parken, blir i kommunens eie. Vi vil at det grønne, solrike området skal sikres som et friområde til Kolbotns befolkning.

Huset «Venleik», tilfører Veslebukta 100 år med lokal historie og står som en sentral og viktig steds- og identitetsmarkør ved Kolbotnvannet. Huset kan restaureres og brukes til noe kommunen trenger, som f. eks. barnehage med parsellhage, istedenfor å bygge en ny barnehage og parsellhage på den karakteristiske, skogkledde Kollen ved Kullebunden gård.

2. Vi ønsker ikke leilighetsbygg på Båtsleppa (B3 og B4).

Kolbotn sentrum har en unik nærhet til naturen. Utsikten til Veslebukta definerer Kolbotn og gir alle tilgang til naturen og vannet. Leilighetsbygg vil bryte med terrenget rundt den vesle bukta og evner ikke å tilpasse seg de naturlige omgivelsene. Vi ønsker fysiske omgivelser, som ivaretar Kolbotns natur, historie og mangfold. Vi ønsker en bebyggelse som lar terrenget og naturen bestemme, som slipper til lyset og luften, stillheten og roen og som lar oss hvile blikket på det blå og grønne landskapet. Det handler om helse, trivsel og livskvalitet og det handler om en historisk mulighet til å forme Kolbotn sentrum til et grønt og godt sted å være.

Vern Veslebukta!

Underskriftskampanjen er opprettet av Den grønne byen ved Kolbotnvannet i samarbeid med Nordre Follo Natur og Ungdom, Naturvernforbundet i Oppegård, Miljøagentene i Kolbotn og Framtiden i våre hender Oppegård.