Stopp Norsk Hydro’s avhogging av regnskogen i Brasil!

Til: #norskhydro

Hei #NorskHydro

Beklager at jeg antok at dere driver med olje, når det heller er avskogning i Brasil som er deres området. Hogstmaskinene og bulldoserne deres jobber hver dag i de seks månedene det ikke er regntid, fra mai til november. I løpet av denne tiden blir fire-fem nye kvadratkilometer med skog borte. Det tilsvarer omtrent 600 fotballbaner.

Et annet problem for Norsk Hydro startet i Brasil etter de store nedbørsmengdene den 16 og 17. februar i fjor. Da ble Hydro beskyldt for utslipp som forurenset lokalbefolkningens drikkevann, hvoretter miljømyndighetene påla halvering av produksjon av alumina, en innsatsfaktor i produksjonen av aluminium.

I slutten av februar i 2018 varslet delstaten om at Hydro måtte halvere produksjonen, og 1. mars kom en rettskjennelse der Alunorte ble pålagt å redusere produksjonen, og selskapet må også stanse driften ved det tilhørende rødslamdeponiet.

Fram til 2010 var Paragominas (der Norsk Hydro opererer) svartelistet av brasilianske myndigheter. I kommunen, på størrelse med Hedmark fylke, gikk nemlig avskogingen fortere enn nesten noe annet sted i hele Amazonas. Men så snudde det. Kommunen reduserte avskogingen og degraderingen med over 90 prosent. I dag hogger ingen mer regnskog i Paragominas enn Hydro.

Kilde: https://forskning.no/klima-miljogifter-miljovern/hydro-i-regnskogen-forst-rasere-sa-rekonstruere/1339193

Bedrifter som støtter denne kampanjen

Norges Miljøvernforbund