Beta

Se oss politiker ! Nevrodiverse barn og unge trenger tilrettelegging og aksept

Til: Ledere og representanter for de politiske partiene

Nevrodiversitet er en fellesbetegnelse som omfatter bl.a autismespektertilstander , ADHD , dysleksi , dyskalkuli , dyspraksi , Tourettes syndrom osv. Alt dette er tilstander som har sin årsak i nevrobiologi .
Det er store individuelle forskjeller når det gjelder funksjonsevne og behov innen disse gruppene. Men felles for alle er at TILRETTELEGGING og AKSEPT er viktige nøkkelord for fremming av livskvalitet .
Tilrettelegging og aksept mangler dessverre i stor grad i det norske samfunnet idag , både på lokalt og sentralt .
Svært mange nevrodiverse barn og unge har det vondt på skolen , og risikoen for at disse barna og ungdommene skal få lengre perioder med helt eller fullstendig fravær fra skolen er betydelig høyere enn for nevrotypiske barn og unge .
Mangel på tilrettelegging og aksept gjør at mange nevrodiverse får dårlig selvtillit og psykiske vansker .
Tallene for psykiske vansker , arbeidsledighet , og avbrutt utdanning for nevrodiverse voksne blir da naturlig nok betydelig høyere enn for nevrotypiske voksne .

Dette er noe som berører en stor del av Norges befolkning !
Anslagsvis har 1 av 10 lese - og skrivevansker , 1 av 5 har symptomer på ADHD , og 1 av 100 er på autismespekteret !
Med foreldre , søsken , familie , venner , naboer , lærere , arbeidsgivere , osv ., blir det enorme befolkningsgrupper som er berørt !

Vi ønsker en debatt om tilrettelegging og aksept for nevrodiversitet !
Vi vil vite hvordan de forskjellige partiene og politikerne tenker om dette viktige temaet ! Dette kan ha betydning for hvordan vi vil stemme!

VED Å UNDERSKRIVE HER MARKERER VI AT BEDRING AV VILKÅRENE FOR NEVRODIVERSE I NORGE ER ET VIKTIG TEMA FOR OSS , OG AT VI VIL OPPFORDRE DE POLITISKE PARTIENE TIL Å SETTE DETTE PÅ DAGSORDENEN!

5 dager siden

Dagbladet var heller ikke interessert i teksten . Turen går til Dagsavisen .
Det beste hadde vært om vi kunne arrangert en eller annen form for markering for å synliggjøre oss mer !
1350 underskrifter nå.

5 dager siden

Oppropet er ikke funnet interessant nok av hverken Aftenposten eller VG dessverre - og er nå tilbudt Dagbladet . Nå gjelder det ! Har du familie eller venner du ikke har spurt om å støtte oppropet ennå , gjør det nå ! La oss vise hvor mange vi er som bryr oss om dette !

5 dager siden

Jeg prøvde å legge ut teksten slik den er sendt som debattinnlegg til avisene og til barneombudet - men den var tydeligvis for lang å poste i en oppdatering .
De som vil se den er velkomne til å gå inn på Facebook - siden min , Hvem ser oss ? og lese den der !
Som tidligere skrevet har jeg rettet tallet for ADHD , og et par setningsfeil .

1 uke siden

Vi har rundet 1300 underskrifter ! Jeg tenker at det hadde vært ønskelig at Barneombudet engasjerer seg for nevrodiverse barn og unge , så jeg sender kopi av innlegget til Aftenposten dit .

1 uke siden

Idet det står 1283 registrerte underskrifter er teksten sendt som et debattinnlegg til Aftenposten . Avisene godtar dessverre ikke debattinnlegg som er sendt flere steder - så jeg prøver Aftenposten først.
Tallet for ADHD er rettet i den innsendte teksten - pluss et par setningsfeil jeg har oppdaget .Forøvrig er teksten identisk.

1 uke siden

Da har vi rundet 1000 underskrifter ! Teksten går til avisene imorgen! Takknemlig for alle som tar seg tid til å gjøre familie og venner oppmerksom på kampanjen!

1 uke siden

Er du politiker og vil støtte kampanjen ? Da hører jeg gjerne fra deg !

1 uke siden

Da har vi nådd 800 underskrifter !

1 uke siden

Idag er det akkurat en måned til valgdagen ! Kan vi få gjort politikerne oppmerksomme på at vi er en stor velgergruppe som bryr oss om bedre vilkår for nevrodiverse ? Kampanjen har samlet 493 underskrifter nå . Det er bra ! Men det er sikkert mange , mange flere som er enige med oss ! Hvis alle vi 493 som har skrevet under tenker ut 1 person vi kjenner , som vi tror vil støtte saken, og spør vedkommende om å underskrive , har vi plutselig doblet antall underskrifter !

1 uke siden

I starten av neste uke tenker jeg å sende teksten min til avisene (jeg retter da tallet for ADHD til 1 av 20! ) - ikke underskriftene altså , men bare selve teksten i oppropet ! Formålet er å gjøre politikerne - og andre -oppmerksom på saken , og at denne underskriftskampanjen fins . I mellomtiden prøver vi å få så mange som mulig til å underskrive , slik at vi kan vise at vi er mange !

1 uke siden

Det har sneket seg inn en feil i tallet på de som har ADHD eller symptomer på dette ....ut fra offisielle tall kan det dreie seg om ca 1 av 20, ikke 1 av 5 som jeg kom i skade for å skrive ! Men dette forandrer ingenting på selve budskapet , nemlig at mange mennesker er berørt av nevrodiversitet og at politikerne må gjøres oppmerksom på at det er behov for bedre vilkår for nevrodiverse!

2 uker siden

208 underskrifter allerede - herlig ! Tusen takk for at du også sender linken til familie , venner , og gjerne også lærere og andre fagfolk som kanskje vil støtte opp !

2 uker siden

105 underskrifter på to timer - det er en super start ! Håper alle som skriver under også vil sende linken videre til familie og venner , og også til lærere og andre fagfolk som dere tror vil støtte opp ! Tusen takk !