Ja til helmelk i barnehagen! Et typisk "magert smøremåltid" gir ikke MINIMUM anbefalt mengde fett!

Til: barnehager

En brødskive med mager leverpostei, et glass skummet melk og et halvt eple gir totalt kun seks energiprosenten fra fett. Med lettmelk blir det litt bedre, men fortsatt ikke innenfor anbefalingene: 16 energiprosent fett(1).

I helsedirektoratets kostråd for fett står det følgende om konsekvensene av for lite fett:
"Et inntak av mindre enn 20-25 E% totalt fett anbefales ikke, av hensyn til behovet for essensielle fettsyrer og fettløselige vitaminer, og fordi det er forbundet med redusert HDL- kolesterol, økte triglyseridniva°er og nedsatt glukosetoleranse hos enkelte"

Barnehagen skal i følge loven ha en helsefremmende funksjon og er en arena for å jevne ut sosiale forskjeller i helse. Er det greit at barnehagen ikke tilbyr nok fett når barn ofte inntar 2 til 3 av dagens måltider i barnehagen?

Det mener avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Henriette Øien. Hun avslutter den siste debatten om type melk til barn i 2014 med argumentet om at det er foreldrenes jobb å få i barna nok fett hjemme.

Barnehager følger kostholdsråd (mager melk) i god tro, men egentlig følger de ikke kostholdsrådene i og med at kostholdsrådene ikke engang klarer å følge seg selv (minimum anbefalt mengde fett).

Hovedbegrunnelsen for å redusere mettet fett (melkefett) i kostholdet er under forutsetningen om at det byttes ut med flerumettet fett (planteoljer/fet fisk/margarin). Et smøremåltid består typisk av brødskiver og melk - når barnet får mindre energi fra melk må det naturligvis spise mer brødskiver for å bli mett og hovedargumentet for å redusere mettet fett faller bort.

Slike praktiske fallgruver er ikke tydelige for de som ikke leser kostholdsanbefalinger med lupe og det kan vi heller ikke regne med at barnehageansatte gjør. Vi foreldre er talsrør for de minste og må si ifra selv om det kan være ubehagelig. Barn rekker å spise 3000 måltider i barnehagen før skolestart - disse måltidene betyr mye for ditt barns fremtidige helse.

*Mange argumenterer med at lett melk kjøpes på grunn av at det er tilsatt D-vitamin. Det kan stilles spørsmål ved om det er gunstig med mer kunstig tilsatt vitamin D da Ernæringsrådets beregninger viser at barn som får både kjøpegrøt og tran står i fare for å få et helseskadelig høyt inntakt av kunstig tilsatt vitamin D. Dette er en følge av Barnematdirektivet som ble innført i 2008 som tillater større mengder tilsatt vitamin D (2).

(1) https://forskning.no/mat-barn-og-ungdom-helse/barn-spiser-usunt-om-de-folger-myndighetenes-rad/521722
(2) http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/3102/Grethe%20Halvorsen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Annet:
Litteraturstudie med fokus på anbefalinger om fett i melk til barn (2015):