Beta

Bygg Nord-Norge-banen nå!

Til: Stortingets transport- og kommunikasjonkomité

Jernbane er nødvendig for klima, trafikksikkerhet og næringsutvikling. Støtt jernbane fra Fauske via Narvik til Harstad og Tromsø.

Stortinget vedtok i 2017 en ny utredning av Nord-Norge-banen fra Fauske til Tromsø. Senere ble sidearm til Harstad inkludert. Utredning skal være klar i løpet av sommerferien 2019 og sendes høsten 2019 ut på høring. Da skal vi fremme kravet i form av høringsuttalelser. Senere utredes saken videre i Samferdselsdepartementet før den går til Stortinget.

Denne underskriftsaksjonen henvender seg til Stortingets transport- og kommunikasjonkomité som får saken om Nord-Norge-banen til behandling. Endelig beslutning fattes når Nasjonal Transportplan for perioden 2022 - 2033 vedtas i Stortinget våren 2021.

Signeres av: Alle

02.07.2019

Foto: Godstog ved Fauske stasjon (Svein Arnt Uhre Aksjonsgruppa for Nord-Norge-banen)

01.07.2019

Utredningen som ble lagt fram i dag, en hovedrapport og vedlegg, kan du lese på jernbanedirektoratets nettsider: https://www.jernbanedirektoratet.no/no/strategier-og-utredninger/utredninger/utredning-nordnorgebanen/

01.07.2019

Underskriftsaksjonen er et samarbeid mellom Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen og Tromskomiteen for jernbane.
Vi ser at det er et godt engasjement for aksjonen samme dag som utredningen ble lagt fram av Jernbanedirektoratet. Vi har en kjempejobb foran oss mot høringsfristen 1. oktober. Vi jobber på!