Beta

Kvikksølvubåten U-864 utenfor Fedje må heves!

Til: Styrende politikere

Den tyske ubåten U-864 ble senket utenfor Fedje i 1945 med 65 tonn kvikksølv ombord. Ubåten ble funnet i 2003. Kvikksølv omdannes til metylkvikksølv ved nedbryting i miljøet, og vandrer da inn i næringskjeden. Skalldyr og fisk vil over tid magasinere miljøgiften, som vil forsterke seg høyere i næringskjeden. Metylkvikksølv er skadelig for organismen, og 100% tas opp i kroppen fra mat som inneholder miljøgiften. Det er ingen nedre grense for skadelighet for metylkvikksølv.

Mye tyder på at U-864 inneholder radioaktivt materiale, uranoksyd. Ubåten må heves og kvikksølvet må fjernes fra havmiljøet. Bunnen må slamsuges for å få med seg utlekket kvikksølv. Tildekking er ikke et alternativ, da vi ikke har kontroll over en tildekking, pga. Mulige jorskjelv og utrasing, i tillegg til at konstruksjonen vil forvitre med tiden. Betong og armering har ikke evig holdbarhet.

Heving er det beste for miljøet. Vi må ta hensyn til kommende generasjoner i et lengre perspektiv, da er det en god investering å fjerne forurensingen fra havmiljøet. Denne kostnaden har vi råd til i dag, da Norge har nok rikdom til å ta jobben.