Støyforskrift til Ullensaker kommune

Til: Ullensaker kommune

En støyforskrift er et behov i en stor kommune i vekst med 2st motorveier, 2st tågbaner å norges hovedflyplass. Det bygges mye i Ullensaker og en støyforskrift kan verne støyplagede naboene til gode. Kanskje hindre en 3:de rullebane.

Oslos støyforskrift:

Oslo er Norges eneste kommune og fylke med egen støyforskrift. Andre kommuner har full rett til å bruke forskriften når de gir konsesjon til f.eks. industribedrifter og skjenkesteder.

Info om Ullensaker kommune:

Ullensaker er en kommune i Akershus med 35 102 innbyggere. Kommunen huser Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn på Gardermoen. Jessheim fikk bystatus i 2012.
Gjennom historien har samferdsel vært en viktig næringsveg i Ullensaker. Før Gardermoen ble hovedflyplass, lå det en mindre lufthavn her, og alt i 1854 kom jernbanen til bygda. Nord-Europas største gravhaug, Raknehaugen. I Ullensaker er det til nå kjent rundt 200 automatisk fredete kulturminner. Forsvaret har også hatt stor betydning i denne romerikskommunen.

Ny forskning: Støy kan hindre barnas læring.

Ifølge forskere ved AAAS(American Association for the Advancement of Science) barn opplever lyder annen måte enn vokse, kortere hørselgang å klarar ikke stenge ute støy på samme måte som enn voksne.

Veileder til retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (T-1442)

4.1 Reglere for bygg- og anleggsstøy tar utgangspunkt i at støy fra alle arbeider skal prognoseres på forhånd. En skal alltid sørge for tidlig og nøyaktig varsel/kommunikasjon av/med naboskapet. Ved å følge anbefalingene i retningslinjen skal naboene få en forutsigbar støysituasjon.

4.2 Utendørs støygrenser blir strenger for lengre anleggsperioder/driftfaser (3dB strenger for anleggsperiode/
driftsfase over 6 uker, 5dB strengere for anleggsperiode/
driftsfase over 6 månader)
Anbefalte støygrenser utendørs for bygg- og anleggsvirksomhet. Barnehage/Skoler 60dB i brukstid