Beta

Nei til utbygging av Åstveitskogen i Åsane

Til: Byrådet i Bergen

Rasmus Meyers legat, eier av Åstveitskogen i Åsane, har fremmet ønske overfor byrådet i Bergen om å bygge ut store deler av dette grøntområdet til boligformål og annen bebyggelse. Saken skal behandles i september 2018.

Planene vil medføre at turstiene fra Tertnesveien i nord til Åstveitvannet vil i stor grad vil bli omgjort til boligblokker på 4 etasjer. Det eksisterende grøtområdet vil bli kraftig redusert fra nord og øst.

Det som i dag er et viktig og stort friluftsterreng for beboerne i Åsane vil som følge av planene bli innskrenket til et markant mindre område. Større deler av turstiene vil forsvinne og det biologiske mangfoldet i området vil stå i fare for å bli ødelagt. Om dette settes i gang, vil naturområdet bli irreversibelt ødelagt.

Åsane er en bydel med få grøntområder/turterreng. Området har meget stor verdi for turgåere, barn, skoler og idrettslag.

Hensikten med kampanjen er å vise politikerne som skal behandle saken i hvilken grad dette berører befolkningen i Åsane.