Beta

Nei til kutt i støtten til lavterskeltiltaket Felten i Steinkjer

Til: Steinkjer kommune

Vi som skriver under på dette, protesterer mot kutt i tilskuddene til lavterskeltiltaket Felten i Steinkjer.

Felten er et lavterskeltiltak for rusavhengige og psykisk syke. De deler ut skadereduserende og smitteforebyggende brukerutstyr til injiserende stoffbrukere. De driver sårstell, tilbyr mat både ved stasjonen og ved å kjøre mat hjem til spesielt vanskeligstilte. De tilbyr Suboxone til de som lever for ustabile liv til å tilpasse seg LAR, altså legemiddelassistert rehabilitering.

De deler ut psykiatrimedisin til mennesker som har for store utfordringer i livet til å ta dette via fastlegen og frivillige der steker vafler og strikker varmende plagg i kalde stunder. De er blant tiltakene som snart skal begynne med nalokson nesespray for å forebygge heroinoverdoser.

Politiet i Steinkjer har uttrykt begeistring over Felten. Fordi dette er et knutepunkt for kommunens vanskeligst stilte. Her kan de samles istedenfor å utgjøre et åpent rusmiljø i sentrum. Her får de hjelp med å skaffe boliger, bevare boligene sine, samt til å søke behandling. Det være seg institusjonell behandling eller medisinsk.

De har oppsøkende ambulante tjenester. Og oppfølging etter institusjonsbehandling og etter soning. Dette er med andre ord kommunens tilbud om både rusomsorg og rehabilitering etter behandling. Uten rehabiliteringstiltak er behandlingsinnsatsen nært overflødig. Slik opprettholdes størrelsen på rusproblematikken i Steinkjer. Dette kan bare ikke få skje!

Håper du vil skrive under.

Medieoppslag om Felten og om faren for kutt: