Ikke legg ned Norges ambassade i Guatemala!

Til: Alle som bryr seg om Mellom-Amerika

Norges tilstedeværelse i dette området har hatt stor betydning for sivilsamfunnsaktører. Disse arbeider for menneskerettigheter, miljøvern, urfolks rettigheter og et ansvarlig næringsliv.
Norge har de siste årene, sammen med Sverige, vært en av de få utenlandske aktørene som har utfordret den mektige økonomiske og politiske eliten i Guatemala.
Med et tilstedeværende diplomati vil det være tryggere for alle som arbeider mot diskriminering av urfolk, vold mot kvinner, menneskerettighetsbrudd, og støtter kampen mot utvinning av naturressurser, forebyggende helsetiltak, vennskapsamarbeid, utveksling og samarbeide landene i mellom, med mer.
Å legge ned en ambassade som dekker en region med 50 millioner innbyggere er en meget uklok avgjørelse! Denne regionen ligger i skyggen av andre verdenshendelser, Men utfordringene og problemene er større en noen gang. Kriminaliteten, fattigdommen, undertrykking, diskriminering og korrupsjon er stigende.
Norge har en lang historie med deltakelse i demokratibygging, fredsforhandlinger og i oppbygging og styrking av urfolks rettigheter. Disse viktige menneskerettighetene vil ikke bli ivaretatt uten en tilstedeværende ambassade.
Vi ber om at Norges ambassade i Guatemala, som dekker hele Mellom-Amerika ikke legges ned!Nedleggelse av Norges ambassade i Guatemala vil ramme de fattigste i hele Mellom-Amerika.
Med et tilstedeværende diplomati vil det være tryggere for alle som arbeider mot diskriminering av urfolk, vold mot kvinner, menneskerettighetsbrudd, og støtter kampen mot utvinning av naturressurser, forebyggende helsetiltak, vennskapssamarbeid, utveksling og samarbeide landene i mellom, med mer.
Å legge ned en ambassade som dekker en region med 50 millioner innbyggere er en meget uklok avgjørelse! Denne regionen ligger i skyggen av andre verdenshendelser, men utfordringene og problemene er større en noen gang. Kriminaliteten, fattigdommen, undertrykking, diskriminering og korrupsjon er stigende.

El cierre de la Real Embajada Noruega en Guatemala afecta a los más pobres de toda Centroamérica. La presencia de Noruega en esta región ha sido imperativo para los agentes de la sociedad civil ya que ellos luchan por los derechos humanos, la conservación ambiental, los derechos de la población indígena y un comercio responsable. Durante los últimos años Noruega y Suecia han sido unos de los pocos agentes internacionales que han cuestionado el elite poderoso que ha manejado la economía y la política guatemalteca. Si la diplomacia estará presente será más seguro para todos los que luchan contra la discriminación contra la población indígena, violencia contra las mujeres, violaciones de los derechos humanos y los que apoyan la lucha contra la explotación de los recursos naturales, medidas preventivas de la salud, grupos de amistad norte - sur, intercambios y cooperación internacional etc. La embajada cubre una región de 50 millones de habitantes y ¡cerrarla es una decisión muy imprudente! Esta región está a la sombra de otros acontecimientos mundiales, pero los desafíos y los problemas son más grandes que nunca. La delincuencia, la pobreza, la represión, la discriminación y la corrupción es cada día más creciente. Noruega tiene una historia larga en la área de participar en desarrollar las democracias, negociaciones de paz y desarrollar y fortalecer los derechos de la población indígena. Estos derechos humanos importantes no serán defendidos sin la presencia de la embajada. ¡Pedimos que no se cierre la Real Embajada Noruega en Guatemala que cubre toda la región centroamericana!