Til Drammen Kommune,
Vi ønsker å beholde Urdu som Morsmål på skole i Drammen Kommune som før.
FNs Barnekonvensjonen gir alle under 18 år grunnleggende beskyttelse av sine rettigheter, og bygger på prinsippet om at barnets beste alltid skal komme først.
Hovedbegrunnelsen for å gi morsmålsopplæring for majoritetsbarn gjelder også for tospråklige minoritetsbarn. Det er like viktig at de tospråklige får utviklet morsmålet gjennom undervisning som det er for norske barn. I en minoritetssituasjon er det imidlertid noen tilleggsargumenter for å gi elevene morsmålsopplæring. Forskning viser at alt det som begrunner at morsmål er skolens viktigste fag kan overføres til betydningen av å gi egen morsmålsopplæring for tospråklige minoritetsbarn og unge.
Forskning de siste tiårene også har vist at det ofte er knyttet positive effekter til det å være tospråklig, og at elever som får morsmålsundervisning i skoleløpet klarer seg bedre enn tospråklige elever som ikke får det. Disse elevene viser blant annet bedre begrepsforståelse, evne til abstrakt tenkning og mental fleksibilitet
Opplæring i morsmålet skal hjelpe barnet å vokse som menneske. Barnet skal utvikle intellektuelle ferdigheter, lære seg selv å kjenne og utvikle kommunikativ kompetanse. Opplæring i morsmålet skal gi identifikasjon og kulturell tilhørighet